Nimi Sukunimi | Puhelinnumero |
Sähköposti | |
Soittoaika | |
Entä
passit ja viisumit?
Ennen
kuin varaat matkan, sinun on selvitettävä mitä asiakirjoja maa johon matkustat
vaatii. Sekä kuinka kauan passin tulee olla voimassa. Löydät kaikki tiedot
passeista ja viisumeista täältä.
Pitääkö
minun ottaa rokotuksia?
Matkustajan
vastuulla on huolehtia tarvittavista rokotuksista matkan yhteydessä. Ota
yhteyttä lääkäriisi tai terveyskeskukseen saadaksesi lisätietoja ja mitkä ovat
vaatimukset maassa johon matkustat.
Lisätietoa:
Ulkoministeriö - Terveys ja rokotukset
Onko
minulla oltava matkavakuutus?
Suosittelemme
kaikille matkustajillemme matkavakuutuksen ottamista ja on tärkeää, että
tarkistatte vakuutusturvanne ennen lähtöä.
Voinko
matkustaa alle 18-vuotiaana ilman aikuista?
Kun
matkustat ilman huoltajaasi ja olet alle 18-vuotias mutta yli 16-vuotias, tulee
täyttää ns. alaikäisen matkustuslupa, johon huoltaja/huoltajat hyväksyvät
matkustussopimuksen. Alaikäisen tulee ilmoittaa varausta tehdessään olevansa
alaikäinen. Todistus on ladattavissa verkkosivuiltamme. Tämä koskee
tilauslentoja.
Reittilennoilla
sinun on aina oltava 18-vuotias.
Saako
lapsi matkustaa lennoillamme yksin, niin sanotusti ilman huoltajaa?
Alle
16-vuotiaat eivät saa matkustaa tilauslennoilla ilman aikuista. Alle
18-vuotiaat eivät saa matkustaa reittilennoilla ilman aikuista.
Miten
voin varata matkan?
Voit
varata suoraan verkkosivuiltamme tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme
puhelimitse tai sähköpostitse.
Voinko
tehdä muutoksia varaukseeni sen jälkeen, kun olen tehnyt varauksen?
Tämä
riippuu ostamasi lipun tyypistä ja siitä, kuinka pitkä aika on lähtöön ja
oletko ostanut muutos-/peruutussuojan. Sinun on aina otettava yhteyttä
matkakonsultteihimme.
Kirjoitin
väärän syntymäajan/ väärän nimen/ unohdin toisen nimen jne. Miten voin korjata
sen?
Sinun
tulee ottaa yhteyttä matkakonsultteihimme puhelimitse tai sähköpostitse heti,
kun huomaat virheen. Huomaa, että virheiden korjaamisesta voi aiheutua
kustannuksia.
Voinko
saada ylimääräistä alennusta, jos varaan matkakonsultin kautta?
Ei,
hinta on sama kuin verkkosivustolla.
Peritäänkö
lisämaksu, jos varaan matkakonsultilta?
Ei,
saat saman hinnan kuin verkkosivustolla.
Mitä
alennuskoodit/tarjouskoodit ovat ja mistä löydän ne?
Kampanjoista
ja alennuskoodeista kerromme uutiskirjeissämme, sosiaalisessa mediassa tai
muissa mainoksissa. Tämä on erikoisalennus, joka koskee tiettyjä matkoja ja
tiettyjä ajanjaksoja ja se tulee syöttää alennuskoodikenttään varattaessa matka
nettisivuillamme. Alennuskoodit voidaan lisätä vain suoraan varauksen
yhteydessä ja eikä niitä voi lisätä jälkikäteen.
Miten
maksan matkani?
Voit
kirjautua sisään profiiliisi kotisivuillamme ja maksaa sieltä matkasi kortilla.
Milloin
matka on maksettava?
Kun
teet varauksen, varausmaksun tulee olla saatavillamme heti varauksen
yhteydessä. Varausmaksun suuruus puolestaan voi vaihdella riippuen siitä,
minne matkustat ja minkä tyyppisen matkan varaat. Koko matkan loppumaksu
vaihtelee, jos varaat matkan tilauslennolla tai reittilennolla. Katso matkaehdot.
Saanko
rahat takaisin, jos peruutan matkan?
Varaamasi
matkan tyypistä riippuen voi joskus olla mahdollista saada osa maksetusta
summasta takaisin riippuen siitä, kuinka monta päivää on jäljellä lähtöön. Normaalisti
et saa koskaan maksettua varausmaksua takaisin ja palautussumma lasketaan
lähtöön jäljellä olevien päivien määrästä, katso matkaehdot.
Saanko
rahat takaisin, jos olen estynyt matkustamasta sairauden vuoksi?
Tavalliset
peruutussäännöt ovat voimassa ja suojautuaksesi mahdolliselta sairastumiselta
sinun tulee varmistaa, että sinulla on yksityinen peruutussuoja esimerkiksi
vakuutuksessasi tai ostaa se erikseen. Siksi sinun tulee aina ottaa suoraan
heihin yhteyttä sairauden sattuessa ja saada ohjeet edetäksesi. Useimmiten nämä
vaativat todisteen matkan varauksesta ja lääkärintodistuksen.
Kuinka
voin lisätä matkatavarat varaukseeni?
Lisäät
matkatavarat suoraan varauksen yhteydessä, mutta jos unohdat tämän, voit aina
ottaa yhteyttä matkakonsultteihimme puhelimitse tai sähköpostitse.
Voinko
lisätä niin sanottuja ylimääräisiä matkatavaroita, varatun 20 kg:n lisäksi?
Tämä
riippuu siitä, minkä lentoyhtiön kanssa matkustat, ja lentoyhtiökohtaiset
säännöt löydät täältä.
Miksi hinta muuttuu päivästä toiseen?
Kuten muutkin järjestäjät, Neckerman
Nordic päivittää hintoja jatkuvasti, mikä tarkoittaa, että hinnat voivat nousta
tai laskea. Hinnat vaihtelevat kysynnän ja tarjonnan mukaan. Sen hetkinen hinta
ilmoitetaan varauksen yhteydessä. Mahdollisen hinnan laskemisen tapahtuessa
erotusta ei palauteta.
Voinko varata huoneen erityisellä
näköalalla?
Joissakin hotelleissa voit valita
varauksen yhteydessä huoneen esimerkiksi merinäköalalla, mikä yleensä maksaa
hieman enemmän. Näissä hotelleissa ei voi kirjoittaa esimerkiksi
merinäköalapyyntöjä.
Miten toivomuksien kanssa toimitaan?
Otamme mielellämme vastaan toivomuksia
ja välitämme ne hotellille. Tämä voi koskea esimerkiksi huonesijoitusta:
asumista vierekkäisissä huoneissa, tietyssä kerroksessa, tietyssä huoneessa,
sijainnissa tai vastaavassa. Hotellit yrittävät toteuttaa toiveet saatavuuden
mukaan mutta eivät voi taata, että kaikkien toiveet saadaan toteutettua.
Jos
olemme iso ryhmä, saammeko ryhmäalennuksen?
Ryhmiin
sovelletaan erityissääntöjä ja ryhmäalennuksia. Ryhmä on oltava vähintään 15 aikuista.
Pyydä tarjous matkakonsulteiltamme. Huomaa, että ryhmien säännöt voivat
vaihdella ja nykyiset säännöt saat tarjouksen yhteydessä.
Varaukseni
on peruutettu, mitä minun pitäisi tehdä?
Tämä
voi johtua siitä, että maksua ei ole suoritettu tai kun maksu ei rekisteröidy
ajoissa, matka peruuntuu automaattisesti.
Huomaathan,
että jos teet useamman kuin yhden varauksen eli tuplavarauksen ja maksat
niistä, automaattista peruutusta ei tapahdu ja kaikkiin lippuihin sovelletaan
normaalit matkustusehdot.
Minulla
on ongelma varaukseni/maksun kanssa, mitä minun pitäisi tehdä?
Ota
aina yhteyttä suoraan matkakonsultteihimme puhelimitse, jos sinulla on ongelmia
varsinaisen varauksen tai maksun kanssa. Jos odotat pidempään tai lähetät
sähköpostia, matka saatetaan myydä loppuun/ hinta voi muuttua / oleva varaus
voi peruuntua maksun viivästyessä.
Pitääkö
minun tulostaa lippuni?
Ei,
sinun ei tarvitse tulostaa lippua, riittää, että voit näyttää sen esimerkiksi
matkapuhelimellasi.
Voinko
tehdä lähtöselvityksen verkossa?
Tämä
voi vaihdella eri lentoyhtiöiden välillä, joten katso tiedot
lentoyhtiövalikosta ja kunkin lentoyhtiön alta. Huomaa, että jotkut lentoyhtiöt
veloittavat lisämaksun, jos et ole tehnyt lähtöselvitystä verkossa.
Voinko
varata paikan etukäteen lennolle?
Tämä
riippuu siitä, minkä lentoyhtiön kanssa matkustat. Lisätietoja kohdasta lentoyhtiöt.
Jos emme varaa paikkoja etukäteen,
voimmeko silti istua yhdessä?
Lentoyhtiö hoitaa paikkojen jakamisen ja
tekee aina parhaansa varmistaakseen, että samassa varauksessa olevat
matkustajat pääsevät istumaan yhdessä. Se ei kuitenkaan ole taattu, sillä monet
tekijät vaikuttavat itse istumapaikkoihin, kuten liikuntarajoitteiset
matkustajat, vauvojen määrä lennolla, ennakkoon varattujen paikkojen määrä ja
paljon muuta, mitä lentoyhtiöiden on otettava huomioon.
Milloin minun pitäisi olla lentokentällä
lähdön yhteydessä?
Sinun tulee olla lentokentällä vähintään
2-3 tuntia ennen lähtöä, mutta sesonkiaikoina ja viikonloppuisin kannattaa
varata lisäaikaa. Seuraa siksi aina paikallisen lentoaseman verkkosivustoa
jossa tiedotetaan mahdollisista ruuhkista.
Onko lentolipuissa olevat ajat suomen
aikaa?
Ajat on aina ilmoitettu paikallisessa
ajassa. (Esim. Turkkiin saapumisaika on Turkin aikaa)
Voinko lentää kun olen raskaana?
Raskaana oleviin naisiin sovelletaan
erityissääntöjä sen mukaan monennellako raskausviikolla olet. Lue lisää
nettisivuilta Lähtö-valikon alta.
Miten saan tiedon aikataulumuutoksista
ennen lähtöä?
Joskus lentoyhtiöt joutuvat muuttamaan
lähtöaikaansa mm. lentokentän muun liikenteen, aikataulumuutosten jne takia.
Kun näin tapahtuu, lähetämme viestin sähköpostitse. Siksi on tärkeää, että
tarkistat sähköpostisi usein.
Mistä saan tiedon lennon
myöhästymisestä?
Jos lento viivästyy lentoasemalla, sinun
on otettava huomioon lentoyhtiön tai sen edustajien antamat tiedot. Jos lennon
myöhästyminen on pitkä ja saamme tietää ajoissa, voimme ottaa sinuun yhteyttä
sähköpostitse/tekstiviestillä. Huomaa kuitenkin, että lentojen myöhästymiset
tapahtuvat yleensä lyhyellä varoitusajalla, yleensä kun olet jo lentokentällä.
Kuinka
paljon matkatavaroita voin ottaa mukaan?
Tämä
voi vaihdella eri lentoyhtiöiden välillä, joten katso tiedot
lentoyhtiövalikosta ja kunkin lentoyhtiön alta.
Pääsääntöisesti
sinun on lisättävä lippuun 20 kilon kirjattava matkatavara, kun taas voit tuoda
käsilaukun ilmaiseksi, mutta tarkista käsilaukun koko, koska se vaihtelee myös
lentoyhtiöiden välillä.
Voinko
tuoda rattaat tai pyörätuolin lennolle?
Sekä
pyörätuolit että rollaattorit saa tuoda ilmaiseksi. Voit myös tilata
avustuspalvelun lentokentältä matkakonsulttiemme kautta.
Alle 2-vuotiaat voivat yleensä tuoda rattaat ilmaiseksi. Yli 2-vuotiaat lapset voivat ottaa vaunut mukaan, mutta silloin ne on ostettava kirjattavana matkatavarana ja huomioitava, että rattaat sisältyvät kirjattavien matkatavaroiden 20 kg:n kokonaispainoon. Katso lisää valikosta Lentoyhtiöt ja kunkin lentoyhtiön alta.
Varasin
lentokenttäkuljetuksen, miten se toimii?
Saat
ennen lähtöä tietoa siitä, miten lentokenttäkuljetus toimii tietyssä
määränpäässäsi, sillä se vaihtelee sen mukaan, matkustatko yksityisellä
kuljetuksella vai yhteisellä bussilla.
Yleensä
tuloaulan ulkopuolella edustajamme odottaa kyltin kanssa tai sinut ohjataan tietylle
tiskille. Sinut ohjataan sitten oikealle ajoneuvolle. Paluumatkan kuljetuksen
lähöaika ilmoitetaan paluumatkaa edeltävänä päivänä.
Voinko
ostaa kuljetuksen suoraan lentokentältä?
Aina
se ei ole mahdollista, joten varmista, että olet aina varannut kuljetuksen
ennen lähtöä, mutta viimeistään 24-48 tuntia ennen lähtöä määränpäästä
riippuen.
Kuinka
tavoitan Neckermann Nordicin henkilökunnan paikan päällä?
Ennen
lähtöä tai saapuessasi sinulle ilmoitetaan puhelinnumerot ja
sähköpostiosoitteet. Jos määränpäässäsi on toiminnassa Neckermann Nordic
sovellus, älä unohda ladata sitä ennen lähtöä.
Miten
voin osallistua retkille?
Voit varata retkiä paikan päällä kohdehenkilökuntamme kautta.
Mitä
teen, jos olen tyytymätön hotelliini tai muihin kohteen asioihin?
Sinun
tulee aina ottaa yhteyttä henkilökuntaamme paikan päällä.
Milloin
minun on poistuttava hotellihuoneesta lähtöpäivänä?
Sinun
tulee uloskirjautua huoneesta viimeistään klo 12.00, vaikka lentosi lähtisi
myöhemmin. Voit tarkastella hotellilla mahdollisuutta pitää huone lisämaksusta.
Tämä on sinun ja hotellin välinen sopimus. Jos olet varannut All inclusiven tai
muita ateriapaketteja, myös nämä loppuvat uloskirjautumisen yhteydessä.
Mitä
voin tehdä, jos unohdin jotain lomakohteeseen?
Ota
meihin yhteyttä mahdollisimman pian kotiin palattuasi. Unohdetun tavaran
etsinnästä veloitamme maksun riippumatta siitä, löytyykö esine vai ei, ja jos
se löytyy, veloitamme lisämaksun posti- tai rahtikuluista tai muista
toimituskuluista. Esimerkiksi Turkista matkapuhelimia tai litiumparistoja
sisältäviä tavaroita ja tiettyjä elektronisia esineitä ei voida lähettää kotiin
nykyisten turvallisuusmääräysten vuoksi. Kohteissa, joissa meillä ei ole
henkilökuntaa tai rajoitetusti henkilökuntaa, emme pysty auttamaan unohtuneiden
tavaroiden kanssa.
Matka
ei ollut odotusten mukainen, miten voin tehdä valituksen?
Jos
olet edelleen lomakohteessa, sinun tulee aina ottaa yhteyttä henkilökuntaamme
paikan päällä osoittaaksesi tyytymättömyytesi ja että meillä matkanjärjestäjänä
on mahdollisuus auttaa ja keksiä mahdollisia ratkaisuja ongelmaan.
Jos
olet edelleen tyytymätön kotiin palattuasi, voit lähettää kirjallisen
valituksen viimeistään 2 kuukauden kuluttua matkan päättymisestä. Normaali
vastausaika valitukseen on noin 6-8 viikkoa ja saat kirjallisen sähköpostin
päätöksestämme.
Matkakonsulttimme
eivät käsittele reklamaatioita emmekä tee niitä puolestanne.
Reklamaatiot
käsitellään aina matkustusehtojen, toimialan käytännön, valmismatkalain ja
yleisen valituslautakunnan ohjeiden mukaisesti.
Voit lähettää reklamaation osoitteeseen [email protected]