MATKATAVARAT/ LÄHTÖSELVITYS/KÄSIMATKATAVARAT
Ylimääräisenä matkatavarana voi varata enintään 20 kg/per henkilö. Katso tarkat matkatavarasäännöt lentoyhtiöiden verkkosivustolla. Jos kaksi tai useampi matkustaja päättää pakata kirjatut matkatavarat samaan matkalaukkuun, voi se painaa enintään 30 kg. Urheiluvälineet eivät sisälly painoon. Golfbägit voivat painaa enintään 15-20 kg ja maksaa 50e-100e lentoyhtiöstä riippuen, ja ne tulee varata etukäteen. Arvoesineet ja varkaudelle alttiit tavarat, kuten raha, arvopaperit, korut, elektroniset laitteet ja vastaavat on säilytettävä käsimatkatavaroissa kuin myös henkilökohtaiset lääkkeet. Niiden kuljettaminen on kiellettyä kirjatuissa matkatavaroissa. Neckermann Nordic ja lentoyhtiö eivät myöskään ole vastuussa kirjattuihin matkatavaroihin pakatuista särkyvistä/särkyneistä esineistä. Pyörätuolista ei mene lisämaksua, eivätkä ne sisälly matkatavaroiden painoon. Huomaa, että kaikki erikoismatkatavarat, mukaan lukien lastenvaunut, on pakattava erikoismatkatavaroille tarkoitettuun varattuun pussiin/suojukseen. Erikoismatkatavaroiden laukkuja/suojuksia voi vuokrata esimerkiksi osoitteesta www.airshells.com ennen lähtöä lentokentälle.
Muovipusseja voi ostaa ennen lähtöä myös useimmilta suomen
lentokentiltä. Suosittelemme erikoismatkatavaroiden kuten lastenvaunujen,
pyörätuolien ja urheiluvälineiden ym. vakuutusturvan tarkastamista
vakuutusyhtiöstäsi.
Lentoyhtiöiden kirjattujen matkatavaroiden
pakkaamista koskevat säännöt ovat seuraavat: Matkatavarat
eivät saa sisältää tavaroita, jotka voivat vaurioitua lennon aikana. Tarkastetut
matkatavarat pitää olla asianmukaisesti pakattuja, jotta ne kestävät käsittelyn
muiden ruumassa olevien matkatavaroiden kanssa. Turvallisuussyistä vaarallisten
aineiden kuljettaminen lentokoneessa tai kirjatuissa matkatavaroissa on
kielletty. Vaarallisiksi aineiksi
luokitellaan esim. erilaiset aseet ja ampumatarvikkeet, tasapaino skootterit
(segboardit), painekaasut, happiputket, syövyttävät aineet, kuten
märkäparistot, elohopea jne., syttyvät aineet, ilotulitteet sekä myrkyt,
radioaktiiviset aineet ja aineita, jotka sisältävät bakteereja tai viruksia.
Lue lisää Suomen liikenneviraston säännöistä matkatavaroista ja
käsimatkatavaroista heidän verkkosivuillaan. Katso myös tiedot kohdasta liikuntarajoitteisuus sekä erityistarpeet.
Käsimatkatavarat:
Useimmat lentoyhtiöt hyväksyvät käsimatkatavaroiksi vain yhden käsimatkatavaralaukun
tai yhden käsilaukun/repun. Katso erityiset painoa ja mittoja koskevat
matkatavarasäännöt verkkosivuilta lentoyhtiöiden kohdasta. Käsimatkatavaroihin
saa ottaa mukaan vain rajoitetun määrän nesteitä. Esimerkiksi juomat, voiteet,
hyytelöt ja suihkeet lasketaan nesteiksi. Nestepakkaukset on asetettava
läpinäkyvään pakkaukseen litran uudelleensuljettavaan muovipussiin. Yksittäinen
pakkaus saa olla enintään 100 ml. Voit ottaa mukanasi niin monta pakettia kuin
muovipussiin mahtuu. Esimerkkejä pakkauksista ovat pullot, tölkit ja putket.
Pussi pitää näyttää turvatarkastuksessa, ja pitää ottaa erilleen
käsimatkatavaroista. Nestemäiset lääkkeet, vauvanruoka ja dieettiruoka, joita
tarvitset matkan aikana, on esitettävä myös turvatarkastuksessa. Mutta niitä ei
tarvitse laittaa uudelleensuljettavaan muovipussiin. Nämä säännöt eivät koske
nesteitä, jotka on pakattu ruumaan meneviin kirjattuihin matkatavaroihin.
Muista pakata nesteet hyvin. Jos matkatavaroissa oleva pullo rikkoutuu, niitä
ei korvata. Lisätietoja osoitteessa https://www.finavia.fi.
Matkustaja on vastuussa käsimatkatavaroistaan
ja matkatavaroistaan bussikuljetusten aikana. Pidä huoli laukuistasi, ja
varmista että ne laitetaan oikeaan linja-autoon.
VAURIOITUNEET/ KADONNEET MATKATAVARAT
Jos matkatavarat katoavat yllättäen tai vahingoittuvat, sinun on tehtävä ns. P.I.R. ilmoitus (matkatavaroiden katoamisilmoitus). Jotta lentoyhtiö voi käsitellä mahdolliset korvausvaatimukset tulee ilmoitus tehdä heti lentoasemalla. Jos matkatavaroiden vaurioita ei havaita lentokentällä, jotkut lentoyhtiöt hyväksyvät raportin 7 päivän kuluessa vahingosta, mutta yleensä sinun on palattava lentokentälle uudestaan.
Huomaa,
että jos et ole tehnyt PIR ilmoitusta, et voi myöskään vaatia korvausta
lentoyhtiöltä, koska ilmoitus on matkustajan todiste siitä, että vahinko
tapahtui lennon aikana, eikä esim. auto- tai bussimatkan aikana. PIR-ilmoitus
tehdään yleensä matkatavaroiden noudon yhteydessä. Neckermann Nordicin henkilökunta ei
voi tehdä PIR- raporttia puolestanne.
SUORAT LENNOT
Kuluttajaviraston mukaan termiä ”suora lento”
käytetään reiteistä, jotka kulkevat ilman välilaskua. Lisäksi myös reiteistä,
jotka tekevät teknisen pysähdyksen, noutavat matkustajia tai tankkaavat
lentokonetta. Tekniselle välilaskulle ei ole aikastandardia, mutta se tapahtuu
yleensä niin nopeaa kuin mahdollista. Useimmissa tapauksissa matkustajat
odottavat paikoillaan lentokoneessa pysähdyksen ajan.
PELKKÄ LENTO
Pelkän lennon varatessasi hintaan ei kuulu majoitusta tai kuljetuksia. Olet vastuussa varmistaaksesi, että olet lentokentällä hyvissä ajoin ennen lennon lähtöä ja saadaksesi tiedot mahdollisista aikataulumuutoksista.
Lentokenttäkuljetukset voit tilata
lisämaksusta joihinkin kohteisiin, jolloin määritellään mistä pääset
kyytiin/missä jäät pois kyydistä. Erikoiskuljetushintoja voidaan soveltaa ”ainoastaan
lentoon”. Tarkista kuljetuksen lähtöaika ja- paikka viimeistään 24 tuntia ennen
kotiinlähtöä ottamalla yhteyttä Neckermann Nordicin kohdehenkilökuntaan.
VIIVÄSTYMISET
Valitettavasti lentojen myöhästymiset voivat johtua useista syistä; kuten huonosta säästä, ilmaliikenteestä tai teknisistä virheistä jne. Neckermann Nordic ja lentoyhtiömme tekevät kaikkensa välttääkseen viivästyksiä.
Emme korvaa viivästymisistä johtuvista menetetyistä yhteyksiä,
taksimatkoja, hotelliyöpymisiä, puhelinkuluja jne. Viivästyksen
sattuessa, saat tietoja lentoyhtiöltä tai sen edustajalta.
LÄHTÖSELVITYS/LENTOKENTÄLLÄ
Manuaalinen lähtöselvitys lentoasemalla alkaa normaalisti 2-3 tuntia ennen lennon lähtöä. Poikkeamia voi esiintyä eri lentokentillä sesonkiajan mukaan, joten on tärkeää varmistaa aika lentoaseman virallisten tietosivujen kautta. Lähtöselvitys sulkeutuu normaalisti noin 45–60 minuuttia ennen lennon lähtöä, tämän jälkeen alkaa koneeseen nousu. Matkustusasiakirjat on esitettävä lähtöselvityksen yhteydessä.
Menetät oikeuden kotimatkaan, jos et käytä menolentoasi kohteeseen. Matkan käyttämätöntä osaa ei palauteta ja koko matka peruuntuu.
Joillakin lennoilla
ja joidenkin lentoyhtiöiden kanssa voit tehdä lähtöselvityksen myös verkossa,
ja jotkut lentoyhtiöt vaativat tätä, koska muutoin ne veloittavat manuaalisesta
lähtöselvityksestä. Tietoa tästä löytyy verkkosivuilta kohdasta Lentoyhtiöt.
TERVEYS
JA RASKAUS
Jos sinulla on erityisiä terveysongelmia, sinun on pystyttävä esittämään lääkärintodistus oikeudesta matkustamiseen. Tarkista myös vakuutusyhtiöstäsi mitä ehtoja heillä on sairauteesi liittyen matkustamisen suhteen. Matkustaja on vastuussa omasta terveydentilastaan ja siitä ettei hän altista itseään tai matkatovereita vaaraan, tartuntariskin tai muiden epämukavuuksien vuoksi. Lentoyhtiömme eivät hyväksy matkustajia, joilla on tartuntatauti, kuten vesirokko, vihurirokko, tuhkarokko, kurkkumätä, tarttuva hepatiitti tms. Raskaana olevat naiset, lapset tai liikuntarajoitteiset eivät voi istua hätäuloskäynnin luona.
RASKAUS
Raskaana saa lentää, mutta
lentoyhtiön omat säännöt ovat voimassa ja löydät nämä heidän verkkosivuiltaan.
On tärkeää huomata, että lentoyhtiöillä ja vakuutusyhtiöillä voi olla erilaisia
sääntöjä raskaana oleville matkustajille. Toisin sanoen lentoyhtiö hyväksyy
sen, että lennät pitkälle raskauden aikana, kun taas vakuutusyhtiö saattaa
kattaa puolet ajasta. Tarkista siis huolellisesti mitä vakuutus korvaa, jos
jotain odottamatonta tapahtuu ja kuinka pitkällä raskaus saa olla
vakuutuskorvauksen saamiseksi. Sinulla täytyy olla mukana myös
englanninkielinen lääkärintodistus, joka osoittaa raskauden keston sekä lähtö-
että paluumatkalla. Olosuhteitten mukaan
lennon kapteeni voi pyytää uuden lääkärintodistuksen. Joissakin tapauksissa voi
jopa kieltää lennolle pääsyn. Viikon 35 aikana ja sen jälkeen ei ole
mahdollista lentää, kaksoisraskauksiin sovelletaan erityissääntöjä.
MONTREALIN SOPIMUS
Kansainvälinen sääntö, jota kaikkien
lentoyhtiöiden on noudatettava, rajoittaa lentoyhtiön vastuuta matkustajista ja
heidän matkatavaroistaan. Montrealin yleissopimus säätelee lentoyhtiöiden
vastuuta kuoleman tai loukkaantumien, tuhoutuneiden, kadonneiden tai
vahingoittuneiden matkatavaroiden ja viivästysten vuoksi.
ATERIAT & PALVELUT LENNOLLA
Ateriat ja palvelu lennolla voivat vaihdella, tarkat tiedot löytyvät verkkosivustolta erilliseltä välilehdestä/ lentoyhtiö kohdasta. Jos lennolle ei ole mahdollista tilata ennakkoon ruokaa, juomaa ja välipaloja (saatavilla rajoitettu määrä) on niitä mahdollista ostaa lennon aikana.
Useimmilla lentoyhtiöillä veloitukset luottokortilla. Pankkikortit saatetaan hyväksyä, tämä mainitaan verkkosivuillamme lentoyhtiön tietojen alla. Tällöin kortin pitää olla ns. auki offline- ostoksille. Kaikki lennolle tehdyt ostot ovat asiakkaan ja lentoyhtiön välisiä, Neckermann Nordic ei ole vastuussa niistä. Matkustamohenkilökunta puhuu englantia. Alkoholia ei myydä tiettyjen maiden lennoilla, kuten Egyptin.
Erikoisruoat löydät kohdasta: ERIKOISRUOKA & ALLERGIAT
MATKUSTUSKIELTO - lentokone ja linja-auto
Kansainvälisten määräysten mukaan kapteenilla
on oikeus evätä matkustajien pääsy lennolle useista syistä. Syitä voivat olla
mm., jos kapteeni katsoo jonkun vaarantavan turvallisuuden, matkatavarat ovat
turvallisuusriski, matkustusasiakirjat eivät ole kunnossa, asiakas on humalassa
tai huumeiden vaikutuksen alaisena . Jos tästä aiheutuu kustannuksia/ tappioita, on matkustaja niistä vastuussa
itse. Mahdolliset lisäkustannukset veloitetaan myös matkustajalta. Myös
Neckermann Nordicilla ja sen kumppaneilla on oikeus kieltää matkustajan matkustaminen.
Ilmoitus poliisille voidaan tehdä niissä tapauksissa, jos lentoyhtiö tai
Neckermann Nordic katsoo sen olevan tarpeellista. Matkustajan pääsy linja-autoihimme
voidaan evätä samoilla perusteilla ja ehdoilla.
VEROVAPAAT TUOTTEET
Jotkut lentoyhtiöt myyvät verovapaita ja muita tuotteita lennolla. Neckermann Nordic ei ole vastuussa verovapaiden tai muiden tuotteiden myynnistä. Jos virheitä havaitaan jälkeenpäin, sinua pyydetään ottamaan yhteyttä lentoyhtiöön suoraan. Sopimukset ovat lentoyhtiön ja matkustajan välisiä.
Lisätietoja tullimääräyksistä https://tulli.fi/etusivu.