Nimi Sukunimi | Puhelinnumero |
Sähköposti | |
Soittoaika | |
Tänne olemme koonneet yleistä tietoa siitä, mikä koskee meidän Neckermann Nordicin käyttämiä lentoyhtiöitä.
Kirjatut matkatavarat ja käsimatkatavarat
Useimmat lentoyhtiöt hyväksyvät käsimatkatavaroiksi vain yhden käsilaukun/reppun ja tämä on maksutonta. Jos haluat ruumaan menevät matkatavarat, ne varataan erikseen lisämaksusta.
Golfvarusteet ja muut varusteet varataan
erikseen lisämaksusta. Katso rattaiden säännöt kunkin lentoyhtiön alta.
Lähtöselvitys lentokentällä
Lähtöselvitys lentoasemalla alkaa normaalisti
2 tuntia ennen lennon lähtöä. Eri lentoasemilla saattaa esiintyä muutoksia
ajankohtien mukaan, siksi on tärkeää pysyä ajan tasalla lentoasemien
virallisten tietosivujen kautta. Normaalisti lähtöselvitys sulkeutuu noin 45-60
minuuttia ennen lennon lähtöä ja koneeseen nousua. Matkustusasiakirjat on
esitettävä sisäänkirjautumisen yhteydessä. Jos et kirjaudu sisään etkä ole
suomesta lähtevällä menolennolla, menetät oikeuden kotimatkaan. Matkan
käyttämättömän osan summaa ei palauteta ja loppu matka peruuntuu.
Istumapaikat lennolla
Lentoyhtiö hoitaa paikkojen jakamisen ja tekee
aina parhaansa varmistaakseen, että samassa varauksessa olevat matkustajat
pääsevät istumaan yhdessä. Se ei kuitenkaan ole varmaa, sillä itse
istumapaikkaan vaikuttavat monet tekijät, kuten muiden matkustajien
terveydentila, vauvojen määrä, ennakkoon varattujen paikkojen määrä ja paljon
muuta, mikä lentoyhtiöiden on otettava huomioon. Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat,
että voit varata erikoispaikan ennakkoon maksua vastaan, ja tällaisella
lisäostolla ostettu paikka on taattu.
Suora lento
Termiä suora lento käytetään reiteillä, jotka
kulkevat ilman välilaskua, sekä reiteistä, joilla tehdään tekninen välilasku
tai esimerkiksi matkustajien nouto tai tankkaus. Tekniselle välilaskulle ei ole
aikastandardia, mutta se tapahtuu yleensä mahdollisimman nopeasti. Suurimman
osan ajasta matkustajat istuvat myös pysähdysten aikana.
Lentoyhtiön tai lentokonetyypin vaihto
Viivästysten tai muiden mahdollisten
tilanteiden sattuessa joskus käy niin, että joudut vaihtamaan lentokoneen
tyyppiä tai joskus palkkaamaan toisen yrityksen voidaksesi suorittaa lennon.
Nämä yhtiöt tai lentokonetyypit ovat yhtä turvallisia kuin tavalliset yhtiöt.
Pähkinä allergia
Lentoyhtiöt eivät voi koskaan taata
pähkinätöntä lentoa niille, jotka kärsivät ilmassa leviävästä
pähkinäallergiasta. Pähkinät voivat löytyä myös ruoasta joten matkustajan tulee
ottaa muut matkustajat mukaan tuodessaan niitä lennolle. Jos sinulla on ilmassa
leviävä pähkinäallergia, sinun on kerrottava matkustamomiehistölle
lähtöselvityksessä ja myös koneessa. Mikäli mahdollista, matkustamomiehistö
ilmoittaa asiasta muille matkustajille ja pyytää heitä olemaan huomaavaisia
ja olemaan avaamatta pähkinätuotteita lennon aikana. Pähkinäallergialääkkeet
tulee ottaa mukaan matkustamoon.
Liikuntarajoitteet sekä erityistarpeet
Jos sinulla on matkalla erityistarpeita, sinun
tulee ottaa meihin yhteyttä varauksen yhteydessä ja kertoa nämä tarpeet.
Kansainväliset sääntöihin kuuluu mm. kuinka monta liikuntarajoitteista voi
matkustaa samalla lennolla. Tämä pätee myös, jos olet täysin/osittain yksin
noustessasi lennolle ja poistuessasi lennolta ja jos sinulla on mukanasi oma
kumppani. Liikuntarajoitteisiin
mukaanluetaan myös kuulovammaiset, näkövammaiset, kehitysvammaiset, vanhukset
tai sellaiset sairaudet, että sinulla voi olla ongelmia
koneeseen nousemisessa ja sieltä poistumisessa. Jos et pääse hätäuloskäynnille
nopeasti ja ilman apua, ilmoita tästä ennen matkan varausta.
Lentokentän apua voi tilata kauttamme
Neckermannilta, mutta huomioi, että palvelun tarjoaa kunkin maan
ilmailuviranomainen. Matkustajan tulee pystyä huolehtimaan itsestään ja matkatavaroistaan
tai matkustamaan sellaisen henkilön kanssa, joka antaa tarvittavaa apua
matkan aikana ja hätätilanteessa. Yleensä sinun on mentävä lentokentälle
ja kerrottava asiasta saadaksesi apua. Harvemmin on
mahdollista saada apua lentoasemien ulkopuolelta esimerkiksi takseissa tai
linja-autoissa.
Lennoilla istumapaikan valinta noudattaa
kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä ja ne määräävät, millä istuimella
liikuntarajoitteinen matkustaa. Varauloskäyntien luona ei saa istua. Jos jokin
vamma vaatii sinua istumaan lähellä matkakumppaniasi, sinun on aina otettava
yhteyttä meihin tai lentoyhtiöön hyvissä ajoin ennen lähtöä.
Lääkkeet ja lääketieteelliset laitteet koneessa
Kaikentyyppisten lääkkeiden tulee olla
alkuperäispakkauksissa ja jos lääke on määrätty, tulee koko matkan ajan ottaa
mukaan englanninkielinen lääkärintodistus, joka osoittaa, että sinulla on
oikeus lääkkeeseen. Tärkeät lääkkeet tulee laittaa käsimatkatavaroihin. Jos
sinulla on diabetes ja sinun on otettava lennolle insuliinipumppu, insuliinikynä
ja verensokerimittari, sinulla tulee olla myös englanninkielinen
lääkärintodistus.
Mikäli joudut tuomaan lääkinnällisiä laitteita
mukaasi, meidän on hyväksyttävä tämä ennen lähtöä, ja siksi on tärkeää, että
ilmoitat meille jo varauksen yhteydessä, mitkä laitteet ovat matkallasi mukana.
Kyse voi olla esimerkiksi hapesta, cpap- laitteesta jne. Normaalit
peruutussäännöt ovat voimassa, jos laitetta et voi ottaa mukaan lennolle ja
siitä syystä peruutat matkasi. Tämän vuoksi suosittelemme varausta puhelinkeskuksemme
kautta.
Lentojen myöhästymiset
Valitettavasti lentojen myöhästymiset voivat
johtua useista syistä, kuten huonosta säästä, ruuhkasta ilmassa tai teknisistä
virheistä jne. Neckermann ja lentoyhtiömme tekevät kaikkensa välttääkseen
myöhästymisiä, mutta et voi kuitenkaan odottaa saavasi korvausta menetetyistä
jatkoyhteyksistä, taksimatkoista tai yöpymisestä hotelleissa tai
puhelinkuluista. Viivästysten sattuessa sinun on otettava huomioon lentoyhtiön
tai sen edustajan antamat tiedot.
Todistus lennon viivästymisen varalta
Lentoyhtiö on aina se, joka antaa
viivästystodistuksen. Jos et odotetusti saa pyytämääsi apua, voit aina ottaa
meihin yhteyttä.
Vaurioituneet/kadonneet matkatavarat
Jos matkatavarat katoavat odottamatta tai
rikkoutuvat, sinun on tehtävä P.I.R. ilmoitus (Property Irregularity Report).
Ilmoitus tulee tehdä suoraan lentoasemalla matkatavaroiden noudon yhteydessä,
jotta lentoyhtiö voi käsitellä mahdolliset korvausvaatimukset. Jos vahinkoa ei
havaita lentoasemalla, jotkut lentoyhtiöt hyväksyvät ilmoituksen 7 päivän
kuluessa vahingon tapahtumisesta, mutta yleensä sinun on mentävä lentokentälle
uudelleen. Huomaa, että jos et ole tehnyt PIR-ilmoitusta, et voi myöskään
vaatia korvausta lentoyhtiöltä, koska se on matkustajan ainoa todiste siitä,
että vahinko on tapahtunut lennon aikana, eikä esimerkiksi auto- tai
bussimatkan aikana. PIR-ilmoitus tehdään yleensä matkatavaroiden noudon
yhteydessä. Neckermannin henkilökunta ei voi tehdä PIR-raporttia.
Online check-in
Norwegianilla voit tehdä lähtöselvityksen verkossa 48 tuntia ennen lähtöä
Norwegianin verkkosivuilla.
Istumapaikat koneessa
Paikkojen ennakkovaraus on mahdollista aikaisintaan 48 tuntia ennen lähtöä
lisämaksusta. Istuimet varataan suoraan lentoyhtiön kautta, eivätkä ne sisälly
matkan hintaan.
Matkatavarat
Seuraavat säännöt koskevat yli 2-vuotiaita matkustajia.
Kaikille yli 2-vuotiaille sisältyvät käsimatkatavarat (maksimimitat
30x20x38cm), jotka painavat enintään 10 kg ja joiden tulee mahtua istuimen
alle.
Varauksen yhteydessä on mahdollista lisätä hintaan 23 kg ruumaan menevä
matkatavara. (Jos ostat matkatavaroita lentokentältä, hinta voi olla korkeampi
kuin etukäteen varattuna).
Alle 2-vuotiaille vauvoille sisältyy 5 kg ruumaan meneviä matkatavaroita
joko vanhempien matkatavaroihin tai erilliseen laukkuun pakattuna.
Alle 11-vuotiaille lapsille voit tuoda rattaat tai matkarattaat maksutta,
lähtöselvityshenkilökunta päättää, saako lastenrattaat viedä lähtöportille asti
vai tuleeko ne jättää lähtöselvityksessä ruumaan menevien matkatavaroiden
kanssa. Suosittelemme että pakkaatte lastenrattaat hyvissä ajoin ennen
lähtöselvitystä.
Sallitun matkatavaran painon ylityksestä peritään kiinteä
maksu kilo- ja reittikohtaisesti, maksu maksetaan suoraan lentoyhtiölle
lentokentällä.
Erikoismatkatavarat
Pyörätuolit/rollaattorit kirjataan sisään ilman lisäkustannuksia. On
tärkeää, että matkustajana ilmoitat meille mahdollisimman pian, jos olet
tuomassa oman pyörätuolin tai rollaattorin, jotta voimme ilmoittaa siitä
lentoyhtiölle. Kun otat meihin yhteyttä, ilmoita apuvälineen tyyppi, pituus,
leveys, korkeus ja paino.
Golfbägit lasketaan erikoismatkatavaroiksi, ja ne tulee varata ennen
lähtöä. Golfbägin maksimipaino on 15 kg.
Lääketieteellisistä laitteista tulee ilmoittaa matkakonsulteillemme
matkaasi varattaessa, jotta voimme ilmoittaa/hakea lentoyhtiöltä lupaa.
Ruokailut lennolla
Matkan hintaan ei sisälly ruokailua lennoilla.
Useimmilla lennoilla voi ostaa naposteltavaa ja juomia. Lennolla tehtävät
ostokset veloitetaan aina lähtömaan valuutassa. Kaikki hinnat ovat nähtävissä
lennon aikana menulta.
Neckermann ei ole vastuussa myynnistä lennoilla.
Maksut lennolla
Voit maksaa euroilla ja luottokorteilla. Huomioithan, että lennonaikana
yhteyttä pankkiin ei voi muodostaa josta syystä lennolla käy vain offline
maksukortit. Suosittelemme tarkastamaan pankistasi etukäteen, että tavallinen
maksu- ja pankkikorttisi toimii myös ilman suoraa yhteyttä pankkiin (Offline
ostos)
Taxfree
Taxfree-tuotteita ei voi tilata ennakkoon. Joillakin lennoilla voi joskus
olla verovapaiden tuotteiden myyntiä. Neckermann ei ole vastuussa myynnistä lennoilla.
Yhteystiedot
Matkatavara-asioissa, viivästyksissä ja lentoa koskevissa asioissa ota
yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.
Kotisivut
https://www.norwegian.com/fi/
Online check in
Pegasuksella
voit tehdä lähtöselvityksen verkossa 48 tuntia ennen lähtöä Pegasus Airlinesin
verkkosivuilla.
Istumapaikkojen
varaaminen etukäteen
Paikkojen
ennakkovaraus on mahdollista aikaisintaan 48 tuntia ennen lähtöä. Paikat
varataan suoraan lentoyhtiön kautta lisämaksusta.
Matkatavarat
Kaikki
yli 2-vuotiaat matkustajat voivat tuoda istuimen alle enintään 3 kg:n
käsimatkatavaran, joiden enimmäismitat ovat 40x30x15 cm.
Matkan
varauksen yhteydessä on myös mahdollisuus lisätä hintaan 14-20 kg ruumaan
meneviä matkatavaroita ja/tai 8 kilon käsimatkatavara, jonka enimmäiskoko on
55x40x20 cm.
(Jos
ostat matkatavaroita lentokentältä, hinta voi olla korkeampi kuin etukäteen
varattuna).
Yli
2-vuotiailla lapsilla voi olla sekä rattaat että turvaistuin, mutta huomioi,
että ne tulee sisältyä matkatavaroiden sallittuun painoon. Alle 2-vuotiaille
lapsille rattaat tai turvaistuin ja 10kg matkatavarat sisältyvät lipun hintaan.
**
Autonistuimet ja rattaat tulee kirjata sisälle ruumaan.
Sallitun matkatavaran painon ylityksestä peritään kiinteä maksu kilo- ja
reittikohtaisesti, maksu maksetaan suoraan lentoyhtiölle lentoasemalla.
Erikoismatkatavarat
Golfbägit lasketaan
erikoismatkatavaraksi ja ne tulee tilata ennen lähtöä. Golfbägi saa painaa max.15
kg.
Alle
2-vuotiaille lapsille tarkoitetut rattaat sekä rollaattorit ja pyörätuolit (ei
sähkökäyttöiset) on kirjattava sisään, mutta niitä ei lasketa matkatavaraksi,
joten ne kirjataan sisään ilmaiseksi. Mikäli mukananne on sähköpyörätuoli
teidän tulee ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse hyvissä ajoin
ennen matkaa.
Lääkinnällisistä
laitteista tulee ilmoittaa matkakonsulteillemme matkaa varattaessa, jotta
meillä on mahdollisuus ilmoittaa/hakea lupa lentoyhtiöltä.
Ruokailut
lennolla
Matkan
hintaan ei sisälly aterioita lennolla, sen voi tilata suoraan Pegasuksen kautta
ennen lähtöä heidän verkkosivuillaan.
Lennon
aikana voi ostaa myös juomia ja erilaisia välipaloja. Maksu suoritetaan käteisellä (euroilla) tai luottokortilla.
Neckermann
ei ole vastuussa myynnistä lennolla.
Maksutavat
Voit
maksaa euroilla ja luottokorteilla. Huomioithan, että lennonaikana yhteyttä
pankkiin ei voi muodostaa josta syystä lennolla käy vain offline maksukortit. Suosittelemme
tarkastamaan pankistasi etukäteen, että tavallinen maksu- ja pankkikorttisi
toimii myös ilman suoraa yhteyttä pankkiin (Offline ostos)
Taxfree
Tax-free-tuotteita
ei voi tilata ennakkoon. Joillakin lennoilla voi joskus olla verovapaiden
tuotteiden myyntiä. Neckermann ei ole vastuussa myynnistä lennoilla
Yhteystiedot
Jos
sinulla on matkatavaroita, viivästyksiä ja yleisesti lentoa koskevia kysymyksiä,
ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.
Kotisivut
Online check-in
Voit tehdä lähtöselvityksen verkossa ilmaiseksi aikaisintaan
72 tuntia ennen lähtöä SunExpressin verkkosivuilla. Huomioi, että lentokentällä
tehdystä lähtöselvityksestä peritään maksu.
Istumapaikan varaus
Voit varata paikkasi verkossa lisämaksusta – viimeistään 6 tuntia ennen lähtöä kansainvälisillä lennoilla.
Matkatavarat
Seuraavat säännöt koskevat yli 2-vuotiaita matkustajia.
Hintaan sisältyy ruumaan menevät matkatavarat 20 kg ja 8 kg
käsimatkatavarat (maksimimitat 55x40x23cm).
Alle 2-vuotiaille vauvoille on sallittu matkatavarat 20 kg
sisältäen rattaat/vaunut, matkasängyt ja turvaistuimet, jotka sijoitetaan
ruumaan ilman lisämaksua.
Sallitun matkatavaran painon ylityksestä peritään kiinteä
maksu kilo- ja reittikohtaisesti, maksu maksetaan suoraan lentoyhtiölle
lentokentällä.
Erikoismatkatavarat
Kun kyseessä on urheiluväline, jonka paino on tuotteesta
riippuen enintään 30 kg, ota yhteyttä matkakonsultteihimme tai tee varaus
verkossa SunExpress-verkkosivuston "Omat varaukset" -kohdasta.
Huomioi, että nykyisten EU-määräysten vuoksi yksikään
matkatavara ei saa painaa yli 32 kg.
Soittimiin sovelletaan erityissääntöjä, ota yhteyttä suoraan
lentoyhtiöön.
Pyörätuolista ja lääketieteellisistä laitteista tulee
ilmoittaa matkakonsulteillemme ja antaa yksityiskohtaiset tiedot varusteiden
tyypistä, koosta tai painosta.
Taxfree
Taxfree-tuotteita ei voi tilata ennakkoon. Joillakin
lennoilla voi joskus olla verovapaiden tuotteiden myyntiä. Neckermann ei ole
vastuussa myynnistä lennolla.
Ruoka lennolla
Matkan hintaan ei sisälly ruokailua. Aterioita lennolle voi
tilata ennakkoon 36 tuntia ennen lähtöä.
Lennolla on ostettavissa juomia ja erilaisia välipaloja. Neckermann
ei ole vastuussa myynnistä lennolla.
Maksutavat lennolla
Maksut kortilla.
Yhteystiedot
Matkatavara-asioissa, viivästyksissä ja lentoa koskevissa
kommenteissa ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.
Verkkosivusto
https://www.sunexpress.com/en-gb/