PAKETTIMATKOJA
KOSKEVAT YLEISET MATKAEHDOT
Neckermann-Nordic Norja/Tanska/Suomi
ovat osa Neckermann-Nordic Ruotsia ja matkustajia turvataan noudattamalla
ruotsin matkailualan liiton (SRF) suunnittelemaa matkapakettilakia.
Kaikki matkaehdot ovat pakettimatkoihin
sovellettavien EU-oikeuksien mukaisia. Matkustajan on myös noudatettava kursivoituja erityisehtoja.
Matkanjärjestäjällä on oikeus soveltaa
yleisistä poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen soveltaminen on
perusteltua matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien erityismääräysten
vuoksi (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot). ), poikkeavat
majoitusehdoista matkan erityisluonteen tai kohteen erityisolosuhteiden vuoksi.
Erityisehdot eivät saa olla matkapakettilain vastaisia matkustajan
vahingoksi.
Yleiset ja erityiset ehdot ovat osa
sopimusta ja koskevat kaikkia matkustajia, jotka tekevät sopimuksen.
Huomaa, että Neckermann-Nordicin
laatimat kohdat 12-17 eivät kuulu Ruotsin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjien
liiton yleisiin sääntöihin.
Näissä termeissä "paketti"
ja "pakettimatka" viittaavat pakettimatkalaissa (2018:1217)
tarkoitettuun "pakettimatkaan", joka syntyy vähintään kahden
erilaisen matkapalvelun yhdistelmästä, joka viittaa sama paketti, esim. lento,
hotelli, auto, junat ja aktiviteetit. Varattaessa vain yksi matkapalvelu, nämä
pakettien yleiset- ja erikoisehdot eivät koske. Näissä ehdoissa asiakasta
kutsutaan "matkustajaksi" tai "asiakkaaksi".
Pakettimatkat voivat olla
tilauslennoilla tai reittiennoilla. Reittilentojen paketteja kutsutaan joskus
myös dynaamiseksi matkaksi, vaihtoehtoisesti matkustusolosuhteisiin
dynaamisesti pakatuksi.
Sinulle tarjotut
yhdistetyt matkapalvelut ovat direktiivissä (EU) 2015/2302 tarkoitettu
pakettimatka. Siksi kaikki matkapaketteihin sovellettavat EU-oikeudet koskevat
sinua. Neckermann-Nordic on täysin vastuussa siitä, että pakettimatka
kokonaisuudessaan suoritetaan oikein. Lisäksi Neckermann-Nordicilla on lain
mukainen suoja maksujen palautukselle ja, kun kuljetus sisältyy pakettimatkaan,
varmistaa kotikuljetuksesi, jos se joutuu maksukyvyttömäksi. Lisätietoja
direktiivin (EU) 2015/2302 [EU 2015/2302] mukaisista keskusoikeuksista
1.
SOPIMUS
Sopimus sisältää tiedot
nykyisestä matkajärjestelystä, mukaan lukien hotellikuvauksen, kohteen
kuvauksen, "tärkeitä tietoja matkasta", jotka löytyvät osoitteesta
www.neckermann-nordic.fi, matkanjärjestäjältä saaman varausvahvistuksen ja
muita tietoja, jotka ovat varausvahvistuksen liitteenä.
1.1
Sopimus tulee osapuolia sitovaksi, kun matkanjärjestäjä on kirjallisesti
vahvistanut matkustajan tilauksen, ellei toisin ole sovittu. Matkanjärjestäjän
tulee vahvistaa matkustajan tilaus viipymättä. Peruutusoikeus ei koske matkapakettisopimuksia.
1.1.1
Sopimus syntyy ja tulee osapuolia sitovaksi, kun matkanjärjestäjä on
kirjallisesti vahvistanut matkustajan tilauksen (varausvahvistus) ja matkustaja
on maksanut sovitun varausmaksun sovitussa ajassa matkanjärjestäjän ohjeiden
mukaisesti. Varausmaksua voidaan pitää myös loppumaksun osittaisena summana.
1.2 Päämatkustaja on henkilö, jonka nimissä sopimus on tehty.
Päämatkustaja mainitaan ensin matkustusasiakirjoissa tai muulla selkeällä
tavalla. Päämatkustaja vastaa maksusta sopimuksen mukaan. Kaikki muutokset ja
mahdolliset peruutukset tulee tehdä päämatkustajan toimesta. Poikkeuksia
voidaan tehdä, jos päämatkustaja sairastuu vakavasti eikä voi suorittaa
muutosta tai peruutusta. Päämatkustaja on velvollinen toimittamaan
järjestäjälle oikeat varaustiedot muiden sopimuksen piiriin kuuluvien
matkustajien osalta. Kaikki hyvitykset maksetaan päämatkustajalle.
1.2.1
Päämatkustajan on varmistettava, että yhteystiedot ovat oikeat. Tämä on
äärimmäisen tärkeää, jotta Päämatkustaja voidaan tavoittaa lähettämällä
varausvahvistus ja lippu sekä tärkeitä viestejä, kuten muutoksia lähtöaikoihin.
Korvaus muulle kuin päämatkustajalle tapahtuu vain päämatkustajan luvalla.
Sopimuksen
täyttämiseksi Neckermann-Nordic kerää tarpeellisia henkilötietoja. Katso kohta
12.
1.3 Jos
matkustaja on alle 18-vuotias ja matkustaa ilman huoltajaa, tämä on mainittava
varauksen yhteydessä. Jotkut matkat voivat vaatia ikärajan, joka voi olla yli
18 vuotta. Tiedot annetaan varauksen yhteydessä.
1.3.1 Alaikäisen
matkustuslupalomake löytyy nettisivuilta ja se tulee täyttää ja allekirjoittaa
varauksen yhteydessä sekä ottaa mukaan matkalle. Kohteen yhteystiedot löydät
nettisivuilta Ota yhteyttä.
1.3.2 Alle
16-vuotiaat lapset ja nuoret eivät saa matkustaa ilman aikuista.
1.3.3 Sinun tulee olla 18-vuotias varataksesi reittilennot.
1.3.4
Sinun tulee olla yli 18-vuotias varataksesi dynaamisen paketin.
1.4
Varausvahvistuksessa olevat lähtö- ja paluuajat ovat alustavia.
Matkanjärjestäjän tulee määritellä matkaa koskevat lähtöajat mahdollisimman
pian ja mahdollisuuksien mukaan viimeistään 20 päivää ennen lähtöä.
1.4.1
Jos meno- tai paluumatkalle ilmoitetut lähtöajat poikkeavat
varausvahvistuksessa ilmoitetuista alustavista lähtöajoista yli 8 tuntia,
matkustajalla on oikeus perua sopimus. Muussa tapauksessa sovelletaan yleisiä
matkaehtoja, jotka koskevat järjestäjän ennen lähtöä tekemiä muutoksia. Mikäli
matkustaja haluaa käyttää edellisen kappaleen mukaista peruutusoikeuttaan, on
siitä ilmoitettava matkanjärjestäjälle 3 päivän kuluessa siitä, kun matkustaja
on saanut tiedon lähtöajoista. Lähtö- ja paluuajat voivat muuttua useita
kertoja ennen lähtöä.
1.4.2
Reittilentomatkoilla lähtöajat voivat muuttua lyhyellä varoitusajalla, eivätkä
ne ole matkanjärjestäjän hallinnassa. Pitkiin lomiin sovelletaan erityisehtoja.
1.5
Järjestäjän tulee antaa yleistä tietoa passien ja viisumien osalta.
1.5.1.
Yleistä tietoa passeista ja viisumeista löytyy osoitteesta www. neckermann-nordic.fi kohdasta Tärkeää tietoa / Ennen matkaa, Passi
ja viisumi alta.
1.6
Järjestäjän tulee antaa yleiset tiedot määränpään terveysmääräyksistä.
1.6.1.
Ajankohtaista ja asiaankuuluvaa tietoa matkakohteesta löytyy verkkosivuilta.
Matkustaja vastaa siitä, että hän saa ohjeet pakettimatkan kannalta
oleellisista terveyssäännöistä ja omaan terveydentilaansa liittyvistä
erityistarpeista. Matkustaja vastaa myös siitä, mitkä säännöt koskevat
henkilökohtaisia tarpeita matkakohteessa. Matkustajan tulee myös kunnioittaa
ja noudattaa vierailluissa maissa voimassa olevia lakeja ja määräyksiä. Lisätietoa
löytyy esimerkiksi https://um.fi/etusivu ja
ulkoministeriön matkustustiedotteesta.
1.7
Jatkoyhteys tai erikoisjärjestelyt sisältyvät matkapakettisopimukseen vain, jos
ne on varattu yhdessä ja samaan aikaan pakettimatkaan kuuluvien palvelujen
kanssa tai jos ne on myyty muiden palvelujen kanssa kokonaishintaan.
1.7.1
Vain varausvahvistuksessa/matkakuitissa/lipussa mainitut palvelut sisältyvät
pakettiin. Jos matkan yhteydessä on varattu palvelu, jota ei ole
matkustusasiakirjassa, se katsotaan pakettiin kuulumattomiksi palveluiksi. Se
voi mm. olla jatkolento paketin päälennolle.
1.8
Matkustajan pyynnöstä esitetyt toivomukset tai erikoispalvelut sisältyvät
sopimukseen vain, jos matkanjärjestäjä on nimenomaisesti vahvistanut ne
kirjallisesti.
1.8.1
Toiveita ei luvata.
1.9
Matkustaja on velvollinen tarkastamaan varausvahvistuksen/matkustusasiakirjat
heti niiden saatuaan ja että kaikki tiedot ovat oikein, mukaan lukien nimet on
kirjoitettu oikein ja vastaavat passia. Mahdollisista epätarkkuuksista tulee
ilmoittaa mahdollisimman pian. Järjestäjä varaa oikeuden veloittaa
virheellisten tietojen oikaisun todellisia kustannuksia vastaavan maksun sekä
kohtuullisen korvauksen oikaisusta aiheutuvasta ylimääräisestä työstä. Jos
virhe johtuu matkanjärjestäjän tai järjestäjän palkkaamasta henkilöstä,
korjaukset on tehtävä ilman matkustajalle aiheutuvia kustannuksia.
1.9.1
Neckermann-Nordic ei lähetä varausvahvistusta ja/tai lippua paperimuodossa.
Matkustajan on itse huolehdittava tulostamisesta tarvittaessa. Varauksen
yhteydessä lähetetään varausvahvistus ja/tai lippu varaushetkellä ilmoitettuun
sähköpostiosoitteeseen. Lippu on saatavilla myös päävaraajan varaustililtä,
johon pääsee kirjautumalla sisään www.Neckermann-nordic.fi -tunnuksella ja
käyttämällä päävaraajan sähköpostiosoitetta. Lippu on henkilökohtainen, eikä
sitä voi siirtää muutoin kuin ottamalla yhteyttä Neckermann-Nordicin
henkilökuntaan ja maksua vastaan ja tiettyjen sääntöjen mukaisesti.
1.10 Päämatkustajan tulee välittömästi
ilmoittaa matkanjärjestäjälle osoitteen, sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron
tai muiden tietojen muutoksista, jotka ovat tärkeitä matkanjärjestäjän kyvylle
ottaa yhteyttä matkustajaan.
1.10.1 Järjestäjä lähettää
tärkeitä viestejä päämatkustajalle varauksen tekemisestä kotimatkan
päättymiseen pääasiassa sähköpostitse ja joskus tekstiviestinä. Päämatkustaja
on vastuussa päämatkustajan järjestäjälle ilmoittamiensa yhteystietojen
oikeellisuudesta.
1.11
Joillakin matkoilla vaaditaan vähimmäismäärä osallistujia matkan
suorittamiseksi. Tällöin matkustajan tulee saada selkeät tiedot asiasta viimeistään
varauksen yhteydessä.
1.11.1
Neckermann-Nordic pidättää oikeuden peruuttaa matkan ilman korvausta, jos jokin
seuraavista osallistujamääristä ei täyty.
-Jos
vähemmän kuin 95% nykyisen lennon paikoista on varattu viimeistään 20 päivää
ennen lähtöä
-
jos alle 15 % tilausmatkoista samaan kohteeseen on varattu viimeistään 6
kuukautta ennen lähtöä
-
jos alle 40 % tilausmatkoista samaan kohteeseen on varattu viimeistään 3
kuukautta ennen lähtöä. Matkustajalle ilmoitetaan mahdollisimman pian
kirjallisesti tai puhelimitse, jos matka on peruutettu.
1.11.2
Reittilentojen osalta lentoyhtiön säännöt ja osallistujamäärä koskevat
vähimmäisosallistujamäärää eivätkä ne ole Neckermann-Nordicin hallinnassa.
Katso myös lisätietoja
kohdasta 7.4.
1.11.3
Jos kohdan 1.11.1 mukaisesti peruutettu matka kuuluu matkasarjaan, on
matkanjärjestäjällä oikeus peruuttaa myös muut samaan sarjaan kuuluvat matkat.
Siitä on ilmoitettava mahdollisimman pian, viimeistään 20 päivää ennen lähtöä.
1.12
Jos lentoliput kuuluvat matkapakettiin, niitä tulee käyttää oikeassa
järjestyksessä. Jos menolippua ei käytetä, loput osat mitätöidään.
1.12.1
On maita, lippuja ja lentosopimuksia, jotka tekevät lippujen käyttämisen eri
järjestyksessä mahdottomaksi, minkä vuoksi on välttämätöntä, ettei tällaista
käyttöä koskaan pidetä itsestäänselvyytenä, vaan se on aina varmistettava
järjestäjän kanssa, erityisesti EU:n ulkopuolella.
1.12.2
Matkustajat, jotka jostain syystä eivät saavu ajoissa lennon lähtöä varten
ja/tai poikkeavat kokonaan tai osittain eivätkä käytä varattua matkaa,
menettävät oikeuden koko pakettimatkaan ja kaikkeen siihen sisältyvään. Matkan
hintaa ei palauteta kokonaan tai osittain.
1.12.3
Flight only eli ns. vain lennot eivät kuulu matkapakettilain soveltamisalaan,
vaan se on vain lentokuljetus. Maksuehdot ja peruutussäännöt noudattavat muuten
alla olevaa sopimusta.
-Maksu
voidaan suorittaa heti ilman peruutusmahdollisuutta.
-Uudelleenvaraus
on katsottava aiemmin tehdyn sopimuksen purkamiseksi.
-
Lentoyhtiön yleiset säännöt ja ehdot ovat osa sopimusta. Säännöt löytyvät
kunkin lentoyhtiön omilta verkkosivuilta.
-Suoritettu
tilauslentovaraus vahvistetaan sähköpostitse päämatkustajan varausvahvistuksen
kanssa.
-Valmistettu
varaus reittilennoilla vahvistetaan suoraan matkaa tilattaessa ja
varausvahvistus lähetetään sähköpostitse päämatkustajalle.
-Matkustusasiakirja
täytyy olla tulostettuna tai olla saatavilla ja näytettävissä puhelimella tai
vastaavalla ja nämä asiakirjat ovat tarpeen matkan suorittamiseksi. Yllä oleva
lipunmyyntimenettely on voimassa, ellei varausvahvistuksessasi ja
matkustusasiakirjassasi toisin mainita.
2.
HINTA JA MAKSU
2.1
Hinta on ilmoitettava siten, että koko matkan hinta on selkeästi ilmoitettu.
Hinta sisältää kaikki sopimukseen sisältyvät palvelut sekä pakolliset
lisämaksut, verot ja maksut.
2.1.1
Pakolliset lisämaksut, verot ja maksut eivät tarkoita paikallisia lisämaksuja,
veroja ja maksuja, jotka paikallisviranomaiset ovat päättäneet ja jotka
peritään kohteessa. Tällaisista paikallisista lisäyksistä, veroista ja
maksuista ilmoitetaan asiakkaalle varauksen yhteydessä tai viimeistään ennen
lähtöä tai jos kuljetus ei sisälly pakettiin, viimeistään ennen saapumista.
2.2
Matkustajan tulee maksaa matkan hinta viimeistään sopimuksessa mainittuna
ajankohtana.
2.2.1
Varausmaksun tulee olla matkanjärjestäjän saatavilla 5 päivän kuluessa
varauksesta. Ellei toisin mainita, varatun matkan loppumaksun tulee olla
matkanjärjestäjän perillä viimeistään 30 päivää ennen lähtöä. Mikäli varatun
matkan lähtö on 30 päivän sisällä, koko matkan hinta on maksettava varauksen
yhteydessä. Varattaessa pakettimatkoja säännöllisillä lennoilla ja varattaessa
vain lentoja, sovelletaan lentoyhtiön maksuaikaehtoja. Loppumaksu vaaditaan
yleensä heti varauksen yhteydessä.
Maksu
on todistettava pyynnöstä. Koska sopimus on sitova, kun rekisteröintimaksu on
maksettu, on tärkeää, että kaikki matkustajat tarkistavat, että kaikki
varauksen tiedot ovat oikein. Mikäli maksua ei ole suoritettu edellä
mainittujen ehtojen mukaisesti, Neckermann-Nordicilla on oikeus katsoa sopimus
puretuksi ja hyvittää itselleen peruutuskulut § 3.21-3.25 mukaisesti.
Huomaathan, että mikäli Neckermann-Nordic ei saa varausmaksua 5 päivän sisällä
tai lentoyhtiön ehtojen mukaisesti, Neckermann-Nordic pidättää oikeuden
peruuttaa matka.
2.2.2
Tietyntyyppisistä paketeista voidaan vaatia loppumaksu suoraan varauksen
yhteydessä ja tiedot annetaan tällaisessa tapauksessa ennen sopimuksen
tekemistä. Tiedot löytyvät verkkosivuilta tai kirjallisesti sähköpostitse tai
vastaanotetaan suullisesti varauksen yhteydessä puhelimitse.
2.2.3
Maksuehdot voivat vaihdella pakettimatkojen tilaus- tai reittilennoilla ja/tai
lipputyypeillä. Tavallisia pakettimatkoja ja vain lentoja varattaessa
sovelletaan lentoyhtiön maksuaikaehtoja. Loppumaksu voidaan vaatia heti
varauksen yhteydessä ja lentoyhtiö voi muuttaa loppumaksun ajankohtaa lyhyellä
varoitusajalla.
2.2.4
Varattaessa hotellimajoituksen osana normaalia pakettimatkaa, maksuhetkellä
sovelletaan hotellin ehtoja. Loppumaksu voidaan vaatia heti varauksen
yhteydessä.
2.3
Järjestäjä voi veloittaa ensimmäisen osittaisen maksun (varausmaksu)
varausvahvistuksen yhteydessä. Varausmaksun tulee olla kohtuullinen suhteessa
matkan hintaan ja olosuhteisiin yleensä.
2.3.1
Neckermann-Nordicin varausmaksu on 120€ henkilöä kohden Euroopan sisäisillä
tilausmatkoilla ja 300€ henkilöä kohden muualla maailmassa. Varausmaksun tulee
olla perillä Neckermann-Nordicilla viimeistään 5 päivän kuluessa matkan
varaamisesta. Varausmaksu on osa matkan kokonaishinnasta.
2.3.2
Reittilentoyhtiöt vaativat matkanjärjestäjän maksamaan lentoliput hyvissä ajoin
ennen lähtöä (useimmissa tapauksissa jo varauksen yhteydessä). Varausmaksu on
siis yleensä lennon hinta ja hotellin hinta loppumaksuna.
2.3.3
Golf- ja ryhmämatkoilla varausmaksu on 250 - 500 € riippuen matkan sisällöstä
ja siitä, tapahtuuko matka tilauslennolla vai säännöllisellä lennolla.
Ilmoittautumismaksun tulee olla Neckermann-Nordicin saatavilla 5 päivän
kuluessa varauksesta. Varausmaksu on osa matkan kokonaishinnasta.
Ryhmämatkoille
ja golfmatkoille ovat voimassa alla olevat erikoisehdot 14.4 -14.5.
2.3.4
Jäljellä olevan summan tulee olla maksettuna järjestäjälle viimeistään 30
päivää ennen lähtöä, ellei varauksen yhteydessä ole toisin sovittu. Kaikki
lisäykset ja muutokset, kuten nimenmuutos ja kuljetuksen lisääminen on
maksettava välittömästi.
2.4
Jos matkustaja ei maksa matkan hintaa sopimuksen mukaisesti,
matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus ja periä kohtuullinen korvaus.
2.4.1.
Jos koko maksua ei ole suoritettu viimeistään 30 päivää ennen lähtöpäivää,
Neckermann-Nordicilla on oikeus katsoa sopimus puretuksi ja hyvittää
peruutuskulut yleisten ehtojen mukaisesti (3.2-3.2.11).
2.4.2
Muistutusta ei voida taata, jos maksua ei ole suoritettu.
2.4.3
Asiakkaan on voitava pyynnöstä tarkistaa suoritettu maksu.
2.5
Ellei toisin ole erikseen mainittu, matkan hinta perustuu kahden hengen
majoitukseen yhteisessä kahden hengen huoneessa. Jos majoitetaan vain yksi
henkilö kahden hengen huoneessa tai suuremmassa kuin yhdelle henkilölle
tarkoitetussa huoneessa, järjestäjällä on oikeus periä lisämaksu.
2.6 Matkanjärjestäjä on lisäksi
velvollinen ilmoittamaan matkustajalle mahdollisista kustannuksista.
2.6.1
Matkustajien on itse ostettava ja maksettava yksityinen peruutussuoja ja
vakuutus. Neckermann Nordic suosittelee,
että kaikilla matkustajilla on tämä.
Huomaa,
että useimmat vakuutusyhtiöt vaativat, että peruutussuoja on maksettava ennen
matkan varaamista ja maksettava joko osittain tai kokonaan. Voit myös
tarkistaa, mitä kotivakuutuksesi ja korttivakuutuksesi sisältävät.
Tarkista
myös huolellisesti, että sinulla on täydellinen matkavakuutus, joka on voimassa
koko matkan ajan siihen maahan, johon matkustat ja jonka tulee sisältää ja
kattaa muun muassa sairaala- ja sairaushoidon ja kotikuljetukset sekä
tapaturmat ja huonot tuurit.
Peruutuksen
sattuessa kannattaa aina ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi ja noudattaa
saamiasi ohjeita.
3.
MATKUSTAJAN OIKEUS MUUTOKSEEN JA PERUUTUKSEEN
3.1
Matkustajalla on oikeus muuttaa sopimusta, jos matkanjärjestäjä sen sallii. Sopimuksen
muutoksista voi aiheutua matkustajalle matkanjärjestäjän tai muiden
kustannuksia.
3.1.1
Uudelleenvaraus katsotaan aiemmin tehdyn varauksen peruutukseksi ja sitä
seuraavaksi uudeksi varaukseksi nykyisellä hinnalla. Esimerkkejä
uudelleenvarauksesta ovat lähtöpaikan tai lähtöpäivän muutos, matkan pituuden
muutos, hotellin vaihto tai henkilömäärän muutos. Uudelleenvarausmaksut
veloitetaan kohdan 3.2 mukaisesti
Säännöllisten
lentojen lippua ei yleensä voi muuttaa sen myöntämisen jälkeen, eli kun se on maksettu
kokonaan tai osittain.
3.1.2
Pakettimatkojen tilauslentojen lipun nimen kirjoitusvirheen korjaaminen, jossa
on enemmän kuin kaksi kirjainta, maksaa 50-100€ per henkilö. Mikäli muutos
koskee pakettimatkoja reittilennoilla, 1-2 kirjaimen vaihtaminen
saattaa joissain tapauksissa olla mahdollista, mutta toisinaan kirjaimien
muutoksia ei sallita. Mikäli kirjainten oikaisu/muutos on mahdollista, tämä
tehdään lentoyhtiön tai muun toimittajan sovellettavien sääntöjen ja niiden
maksujen mukaisesti sekä Neckermann-Nordic veloittaa muutosmaksun min. 50-100 €
per henkilö riippuen siitä, kuinka lähellä lähtö on.
3.1.3
Jos varauksen on tehnyt järjestäjä Neckermann-Nordicin ulkopuolinen yritys,
vaaditaan, että myös peruutus tehdään yhdelle ja samalle yritykselle, mikä
näkyy varausikkunassa ja/tai varausvahvistuksessa. Nämä voivat myös periä
maksuja.
3.2
Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka. Järjestäjä pidättää oikeuden vaatia
matkustajalta korvausta matkanjärjestäjän peruutuksesta aiheutuneista kuluista.
Järjestäjä voi määrätä kohtuulliset vakioidut peruutusmaksut peruutusajankohdan
perusteella. Mikäli järjestäjä ei ole asettanut vakioituja peruutusmaksuja, on
järjestäjällä oikeus kohtuulliseen peruutusmaksuun.
Tilauspakettimatkoille sovelletaan
seuraavaa;
3.2.1
Mikäli peruutus tapahtuu aikaisemmin kuin 30 päivää ennen lähtöä, matkustajan
on maksettava peruutuskuluina varausmaksu.
3.2.2
Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen, mutta aikaisemmin kuin 14 vrk ennen
lähtöä, matkustajan on maksettava 50 % matkan hinnasta, mutta vähintään varausmaksu.
3.2.3
Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen, mutta aikaisemmin kuin 7 vrk ennen lähtöä,
matkustajan on maksettava 75 % matkan hinnasta, mutta vähintään varausmaksu.
3.2.4 Jos peruutus tapahtuu 7
vrk ennen lähtöä, matkustajan on maksettava matkan hinta kokonaisuudessaan.
Säännöllisten lentojen pakettimatkoille,
ns. dynaamisille matkoille, sovelletaan seuraavaa;
3.2.5
Säännöllisten lentojen matkoja ei yleensä hyvitetä. Jos lennot, hotellit ja
muut järjestelyt eivät ole palautettavissa, peruutusmaksu on 100 % matkan
hinnasta. Tapauksissa, joissa koko matka tai osa siitä voidaan peruuttaa,
sovelletaan seuraavia sääntöjä.
3.2.6 Reittilentoyhtiöt vaativat
matkanjärjestäjän myöntämään lentoliput hyvissä ajoin ennen lähtöä (useimmissa
tapauksissa jo varauksen yhteydessä). Kun lentolippu on myönnetty,
matkanjärjestäjällä on taloudellinen velvoite lentoyhtiötä kohtaan. Mikäli matkustaja
peruuttaa matkan lentolipun myöntämisen jälkeen, Neckermann-Nordic veloittaa
matkustajalta lentoyhtiölle maksettavaa summaa vastaavan maksun, lisäksi
mahdolliset hotelli- tai muut järjestelyt jne. Lisäksi veloitetaan
peruutusmaksu alla olevan taulukon mukaisesti. Kokonaiskustannukset ilmoitetaan
pyynnöstä.
Ilmoitettu
peruutusmaksu per henkilö:
Lennon ja
hotellin peruutus (pakettimatka) maksaa 100€ + toimittajan kulut
Säännöllisten
lentojen peruutukset (vain lennot) 75€ + lentoyhtiön kulut
Hotellin peruutus
100€ + toimittajan kulut
Nimenmuutos 50€
-100€ + toimittajan kustannukset
Palautettaessa
lentoveroja/maksuja veloitetaan 50€ hallintokulu
Kun matkan alkuun
on 7 päivää tai vähemmän peruutettaessa ja jos matkasta tai osa siitä olisi
palautettavissa, ei julkisten verojen ja maksujen lisäksi hyvitetä
hallinnollisia kuluja (50€), joista mainitaan kohdassa 3.2.6.
3.2.7 Jos
matkustaja ei saavu peruuttamatta lähtöä varten ilmoitettuun aikaan ja paikkaan
tai ei voi
osallistua tai suorittaa matkaa, koska matkustajalla ei ole matkaa varten
tarvittavia asiakirjoja, kuten voimassa oleva passi, tarvittavat viisumit jne.,
Neckermann Nordic ei anna hyvitystä matkan kokonaishinnasta.
3.2.8
Peruutusturvaa ei palauteta, jos peruutus jostain syystä peruuntuu.
3.2.9 Golfmatkojen
ja ryhmämatkojen peruuttamiseen sovelletaan erityisehtoja. Katso 14.4 ja 14.5
3.2.10
Päämatkustajan tulee tehdä peruutus välittömästi järjestäjälle puhelimitse tai
sähköpostitse. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.neckermann-nordic.fi
Suoritettavaan peruutukseen vaadittavat tiedot
ovat matkustajan varausnumero, nimi, lähtöpäivä ja määränpää.
3.2.11 Tapauksissa,
joissa yksityinen peruutussuoja ja matkavakuutus on ostettu, kyseiseen
yritykseen on aina otettava yhteyttä saadakseen tietoa siitä, miten he haluavat
itse peruutusprosessin etenevän ja mitä asiakirjoja vaaditaan osoittamaan, että
peruutus tapahtui oikeaan aikaan.
3.2.12
Lisäjärjestelyt, esim retket, vuokra-auto, tapahtumaliput tai vastaavat
perutaan ja hyvitetään varauksen yhteydessä ilmoitettujen erityissääntöjen
mukaisesti. Huomioi golfpeleihin sovellettavat erityissäännöt: Varattujen tii-aikojen
peruutus tulee tehdä 45 päivää ennen lähtöä. Peruutuksesta alle 45 vrk ennen
lähtöä veloitetaan 100 % lähtöaikojen hinnasta.
4
MATKUSTAJAN OIKEUS SIIRTÄÄ SOPIMUS
4.1
Matkustaja voi luovuttaa sopimuksen henkilölle, joka täyttää kaikki matkalle
osallistumisen ehdot. Tällainen tila voi olla esim. kuljetusyrityksen tai muun
järjestäjän voimassa olevien määräysten mukaisesti palkkaaman henkilön on
hyväksyttävä matkustajan vaihto. Matkustajan tulee ilmoittaa siirrosta
järjestäjälle tai välittäjälle kohtuullisessa ajassa ennen lähtöä. Ilmoitus,
joka on tehty viimeistään seitsemän päivää ennen lähtöä, katsotaan aina
tehdyksi kohtuullisessa ajassa.
4.2
Järjestäjä voi periä siirrosta kohtuullisen maksun. Maksu ei saa ylittää niitä
kustannuksia, joita siirrosta aiheutuu järjestäjälle. Järjestäjän tulee
näyttää, miten kustannukset on laskettu.
4.2.1
Mikäli sopimus siirretään ja seuraava matka tehdään, matkustajalta veloitetaan
matkanjärjestäjän alihankkijoiden veloittamien kustannusten lisäksi 50€
palvelumaksun henkilöä kohti enintään 7 päivää ennen lähtöä . Alle 7 päivää
ennen lähtöä maksu on 100€. Huomaa kuitenkin, että jos muutos tehdään
lähtöpäivänä, emme voi taata muutoksen toteutumista. Valmismatkoja ja
lentomatkoja säännöllisillä lennoilla voidaan siirtää vain, jos lentoyhtiö sen
sallii. Tällaiseen siirtoon sovelletaan kyseisen lentoyhtiön ehtoja, mukaan
lukien siirtomaksua ja Neckermann-Nordicin maksua koskevia ehtoja.
4.3
Luovuttaja ja luovutuksensaaja ovat yhteisvastuussa matkanjärjestäjälle tai
välittäjälle kaikesta, mitä matkasta on vielä maksettava, sekä siirrosta
aiheutuvista lisäkustannuksista.
5
MUUTOKSET ENNEN LÄHTÖÄ
5.1
Sopimusehtojen muutos
Järjestäjällä on oikeus tehdä
muutoksia sopimukseen edellyttäen, että matkanjärjestäjä ilmoittaa matkustajalle
muutoksesta selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla kirjallisesti. Jos muutos on
vähäinen, esimerkiksi pieni muutos lentoaikaan, matkustajalla ei ole oikeutta
hinnanalennukseen tai korvaukseen. Mikäli matkaan tulee merkittäviä muutoksia,
matkustajalle on mahdollisuuksien mukaan tarjottava vaihtoehtoinen matka tai
oikeus purkaa sopimus ilman peruutusmaksua.
5.1.1
Mahdollisista muutoksista (esim. aikataulumuutos tai hotellimuutos) ilmoitetaan
sähköpostitse aina päämatkustajalle, joka sopimuksen perusteella sitoutuu
ilmoittamaan muille matkustajille ajankohtaisesta muutoksesta varauksen
yhteydessä. Siksi on erityisen tärkeää, että tiedot ovat oikein. Jos suuria
muutoksia tapahtuu lähellä lähtöä, Neckerman ottaa yhteyttä päävaraajaan
sähköpostitse tai puhelimitse.
5.1.2
Neckermann-Nordic pidättää oikeuden tehdä muutoksia luettelon/esitteen,
verkkosivuston ja muihin annettuihin tietoihin ennen sopimuksen tekemistä
matkustajan kanssa. Neckermann-Nordic pidättää myös oikeuden muuttaa sopimuksen
ehtoja tietyn matkan osalta sen jälkeen, kun sopimus on tehty kohdan 5.1
mukaisesti.
5.1.3
Neckermann-Nordic pidättää oikeuden mahdollisiin paino- ja oikolukuvirheisiin.
5.2
Hinnan muutos
5.2.1 Matkanjärjestäjä voi
korottaa matkan hintaa, jos nousu johtuu polttoainekulujen, verojen, julkisten
maksujen tai valuuttakurssien muutoksista.
5.2.2 Matkan hintaa voidaan
korottaa määrällä, joka vastaa matkustajan osuutta matkanjärjestäjälle
aiheutuneesta kustannusten noususta. Oikeus hinnankorotukseen on olemassa vain,
jos kokonaiskustannusten nousu ylittää 10 € varausta kohti.
5.2.3 Matkan hintaa on
alennettava, jos matkanjärjestäjän kustannukset yllä mainituista syistä
alenevat yhteensä vähintään 10 € varausta kohden. Jos hintaa alennetaan, järjestäjä
voi tehdä vähennyksiä todellisista hallintokuluista.
5.2.4 Järjestäjän tulee
ilmoittaa matkustajalle hinnanmuutoksista mahdollisimman pian. Ilmoituksen
tulee sisältää muutoksen perustelu ja laskelma.
5.2.5 Hintaa ei saa korottaa
eikä sitä tarvitse alentaa viimeisten 20 päivän aikana ennen sovittua
lähtöpäivää.
5.2.6 Järjestäjä voi
erityisehdoissaan luopua oikeudestaan korottaa hintoja kohdan 5.2.1
mukaisesti. Tällöin järjestäjän ei myöskään tarvitse alentaa hintaa kohdan
5.2.3 mukaisesti.
5.3
Matkustajan oikeus irtisanoa sopimus ilman peruutusmaksua
5.3.1 Jos matkustaja haluaa
irtisanoa sopimuksen merkittävän muutoksen vuoksi, esim. jos hintaa korotetaan
enemmän kuin 8 % pakettimatkan kokonaishinnasta, matkustajan on ilmoitettava
matkanjärjestäjälle sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjän määrittelemän
kohtuullisen ajan kuluessa siitä hetkestä, kun matkanjärjestäjä ilmoitti
matkustajalle muutoksesta. Jos matkustaja ei tee niin, uusi sopimus sitoo
matkustajaa.
5.3.2 Jos matkapakettisopimus
irtisanotaan, matkanjärjestäjän on palautettava matkan hinta kokonaisuudessaan
ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa sopimuksen
irtisanomisesta.
5.4 Järjestäjän ja matkustajan oikeus irtisanoa
sopimus väistämättömien ja poikkeuksellisten tapahtumien sattuessa
5.4.1
Sekä matkanjärjestäjällä että matkustajalla on oikeus irtisanoa sopimus, jos
matkapaketin toteuttamiseen tai matkustajien kuljetukseen määränpäähän
vaikuttaa olennaisesti väistämätön ja poikkeuksellinen tapahtuma kohteessa tai
sen välittömässä läheisyydessä. Välttämättömillä ja poikkeuksellisilla
olosuhteilla tarkoitetaan esimerkiksi vakavia turvallisuusongelmia, kuten
sotaa, terrorismia, vakavien tautien puhkeamista tai luonnonkatastrofeja.
Tällaisissa tapauksissa matkustajalla on oikeus irtisanoa sopimus ilman
peruutusmaksua. Jos matkanjärjestäjä irtisanoo sopimuksen tämän kohdan
mukaisesti, matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen. Tällaisissa tapauksissa
matkustajalla on oikeus täyden hyvitykseen kohdan 5.3.2 mukaisesti.
5.4.2
Matkustajalla ei ole oikeutta irtisanoa sopimusta, jos väistämättömät ja
poikkeukselliset tapahtumat olivat yleisesti tiedossa sopimuksen tekohetkellä.
5.4.3
Sen selvittämiseksi, onko tapahtuma niin vakava kuin edellä on mainittu, on
kuultava suomalaisia tai kansainvälisiä asiantuntijaviranomaisia. 14
vuorokautta ennen lähtöä voimassa oleva ulkoministeriön lausunto on
irtisanomisperuste, jos neuvonta kattaa matkustajan matka-ajan. Myös voimassa
oleva ulkoasiainministeriön lausunto katsotaan irtisanomisen perusteeksi, jos
on muuten ilmeistä, että neuvon taustalla olevat olosuhteet vaikuttavat tai
tulevat vaikuttamaan matkustajan matka-aikana määränpäässä.
6
JÄRJESTÄJÄN VASTUU PAKETTIMATKAN TOTEUTTAMISESTA
6.1
Toteutuksen puute
Jos matkapalvelua ei
toteuteta sopimuksen mukaisesti, matkanjärjestäjän on korjattava virhe
kohtuullisessa ajassa. Järjestäjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta korjata
virhettä, jos se on mahdotonta tai jos korjaamisesta aiheutuisi suhteettomia
kustannuksia. Jos matkanjärjestäjä ei korjaa virhettä, matkustajalla voi olla
oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
6.1.1
Matkustaja ei ole oikeutettu korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että
virhe johtuu matkanjärjestäjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta
esteestä, jota ei kohtuudella voinut odottaa sopimusta tehtäessä ja jonka
seurauksia ei voi kohtuudella välttää tai voittaa.
6.2
Aineelliset virheet
6.2.1 Jos huomattavaa osaa
sovituista palveluista ei lähdön jälkeen voida tarjota, matkanjärjestäjän on
mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vastaavat tai vähintään samankaltaiset
vaihtoehdot ilman matkustajalle aiheutuvia lisäkustannuksia. Jos järjestäjä ei
voi tarjota tätä, järjestäjä voi tarjota heikompilaatuisia vaihtoehtoja
kohtuullisen hinnan alennuksen yhteydessä. Matkustaja voi hylätä tällaiset
vaihtoehdot vain, jos niitä ei voida pitää verrattavissa niihin, joita
sopimuksen perusteella olisi tarjottu tai jos tarjottua hinnanalennusta ei
voida pitää kohtuullisena.
6.2.2 Jos matkanjärjestäjä ei
voi tarjota mitään vaihtoehtoa tai jos matkustajalla on oikeus hylätä tällaiset
vaihtoehdot kohdan 6.2.1 mukaisesti, matkustajalla voi olla oikeus
hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
6.2.3 Mikäli pakettimatkan
toteuttamiseen merkittävästi vaikuttavia virheitä matkanjärjestäjä ei ole
korjannut kohtuullisessa ajassa, matkustajalla on oikeus irtisanoa sopimus ja
hänellä voi olla oikeus hinnanalennuksiin ja vahingonkorvauksiin.
6.2.4 Jos matkanjärjestäjä ei
voi tarjota mitään vaihtoehtoa tai jos matkustajalla on oikeus hylätä tällaiset
vaihtoehdot kohdan 6.2.1 mukaisesti tai jos matkustaja on irtisanonut
sopimuksen kohdan 6.2.3 mukaisesti, matkustajalla on oikeus vastaavaan paluukuljetukseen
ilman tarpeetonta viivytystä ja ilman lisäkustannuksia, jos pakettimatka
sisältää kuljetuksen ja matkustaja on matkakohteessa.
7
HINNANALENNUKSISTA JA VAHINGOISTA
7.1 Hintavähennyksiä ei
myönnetä, jos järjestäjä voi osoittaa, että virhe johtuu matkustajasta.
7.2 Matkustaja ei ole
oikeutettu korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että virhe johtuu
matkustajasta tai pakettimatkaan sisältyvien matkapalvelujen tarjoamiseen
liittymättömästä kolmannesta osapuolesta tai jos virhe johtuu väistämättömistä
ja poikkeuksellisista tapahtumista.
7.3 Jos virhe johtuu
järjestäjän vuokraamasta henkilöstä, on järjestäjä vapaa
vahingonkorvausvastuusta näiden matkaehtojen mukaisesti vain, jos myös
järjestäjän vuokraama henkilö olisi vapaa tämän ehdon mukaan. Sama pätee, jos
virhe johtuu jostain muusta aikaisemmassa vaiheessa.
7.4 Oikeutta
vahingonkorvaukseen matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjän johdosta ei ole,
jos matkanjärjestäjä osoittaa, että matkalle on ilmoittautunut vähemmän
matkustajia kuin sopimuksessa määrätty vähimmäismäärä on ja matkustajalle on
ilmoitettu kirjallisesti matkan perumisesta sopimuksessa määrätyn ajan kuluessa.
Ilmoitus matkan
peruuttamisesta tulee tehdä viimeistään
• 20 päivää ennen lähtöä, jos
matka kestää yli 6 päivää
• 7 päivää ennen lähtöä, jos
matka kestää 2–6 päivää
• 48 tuntia ennen lähtöä, jos
matka kestää alle 2 päivää
7.4.1
Vähimmäismäärä kohdan 7.4 tuella Neckermann-Nordicilla on oikeus peruuttaa
matka ilman korvausta, jos jokin alla mainituista vähimmäismäärästä a) - d) ei
täyty.
a)
Jos matkustajien vähimmäismäärää ei saavuteta tietylle ilma-alustyypille.
Lentokonetyyppi
vähimmäismäärällä: B737-300: 133, B737-400: 153, B737-500: 117, B737-700: 133,
B737-800: 170, B737-900: 47:40 , B757: 200, B767-300: 170, B787-8: 150, B787-9:
170, MD-83: 152, A319: 130, A320: 150, A321: 189, A3230: .
Matkustettaessa
muilla kuin edellä mainituilla lentokonetyypeillä vähimmäismäärän laskemiseen
käytetään samankokoista lentokonetyyppiä.
b)
Jos vähintään 50 matkustajaa ei ole saapunut matkustajan varausvahvistuksessa
mainittuun määränpäähän.
c)
Jos vähintään 50 matkustajaa kutakin majoitusvaihtoehtoa kohti ei ole
matkustajan varausvahvistuksessa mainitussa lentokohteessa.
d)
Jos vähintään 15 matkustajaa ei ole jokaiselle matkalle.
7.4.2 Jos matka, joka
matkanjärjestäjällä on edellisen kohdan mukaisesti oikeus peruuttaa, kuuluu
matkasarjaan, on matkanjärjestäjällä oikeus peruuttaa myös muut samaan sarjaan
kuuluvat matkat edellyttäen, että matkustajalle on ilmoitettu mahdollisimman
pian ja viimeistään edellä mainitulla tavalla.
7.5 Näiden ehtojen mukaisia
vahingonkorvauksia ovat puhtaasti omaisuusvahingot ja henkilövahingot. Matkustaja
on velvollinen rajoittamaan vahinkoa niin pitkälle kuin mahdollista.
7.6 Ellei valmismatkalaki tai
muu pakottava lainsäädäntö toisin rajoita, järjestäjän vahingonkorvausvastuu on
rajoitettu kolmeen kertaan valmismatkan hintaan. Tämä rajoitus ei kuitenkaan
koske henkilövahinkoja tai tahallisesti tai huolimattomuudesta aiheutuneita
vahinkoja.
8
REKLAMAATIO
8.1 Matkustaja voi vaatia korvausta sovituissa
palveluissa vain, jos hän ilmoittaa virheestä matkanjärjestäjälle tai myyjälle
kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta tai poistamisesta. Tämä on
tehtävä mahdollisimman pian ja jos mahdollista, määränpäässä. Hintavähennystä
tai vahingonkorvausta määritettäessä otetaan huomioon aika, jolloin matkustaja
valitti, jos tämä olisi
tarkoittanut sitä, että matkanjärjestäjä olisi voinut korjata virheen.
8.1.1 Matkaa koskevat reklamaatiot tulee tehdä
välittömästi oleskelun aikana Neckermann-Nordicin henkilökunnalle, jotta
matkanjärjestäjä voi korjata tyytymättömyyden syyt välittömästi ja paikan
päällä. Jos reklamaatiota ei tehdä paikan päällä, et voi vaatia korvausta
jälkikäteen.
Jos kohteessa ei ole henkilökohtaista henkilökuntaa,
valitus tulee tehdä matkan aikana osoitteeseen [email protected]
tai [email protected]. Reklamaatio
tulee tehdä viimeistään kahden kuukauden kuluttua kotiinpaluusta sähköpostitse
osoitteeseen [email protected]
8.1.2 Mikäli valitus koskee lentoa, jossa on
esimerkiksi myöhästymisiä ja peruttuja lentoja tai jos sinulta evätään pääsy
lennolle useista syistä, sinun on otettava viipymättä yhteyttä suoraan
lentoyhtiöön, sillä joillakin lentoyhtiöillä on lyhyt vastaanottoaika
valituksiin.
8.2 Kohdasta 8.1 huolimatta matkustaja
voi vedota syyllisyytensä, jos matkanjärjestäjä tai välittäjä on toiminut täysin huolimattomasti.
9 MATKUSTAJAN
VELVOLLISUUDET MATKAN AIKANA
9.1 Järjestäjän
ohjeet
Matkustaja on velvollinen noudattamaan matkan vetäjän tai
muun järjestäjän palkkaaman henkilön antamia ohjeita matkan toteuttamisesta.
Matkustaja on velvollinen noudattamaan matkalla ja matkakohteessa sovellettavia
järjestyssääntöjä ja käyttäytymään siten, että matkatovereita tai muita ei
häiritä. Jos matkustaja rikkoo tätä merkittävästi, matkanjärjestäjä voi purkaa
sopimuksen ilman, että matkustajalla on oikeus korvaukseen tai hyvitykseen.
9.2 Matkustajan
vastuu vahingoista
Matkustaja on vastuussa kaikista vahingoista, jotka
johtuvat matkustajan huolimattomuudesta järjestäjälle aiheuttamista
vahingoista.
9.3 Matkustajan
vastuu muodollisuuksista
9.3.1 Matkustaja on itse velvollinen noudattamaan matkan
toteuttamiseen tarvittavia muodollisuuksia, kuten voimassa olevaa passia,
viisumia, rokotuksia ja vakuutusta.
9.3.2 Matkustajan
on oltava suorittanut lähtöselvityksen kaikkiin pakettimatkaan sisältyviin
kuljetuspalveluihin matkasuunnitelman tai muiden matkanjärjestäjän tai
rahdinkuljettajan ohjeiden mukaisesti.
9.3.3 Matkustaja vastaa itse kaikista kustannuksista,
jotka aiheutuvat mainittujen muodollisuuksien puutteista, esimerkiksi passin
puuttumisesta aiheutuneesta kotiinkuljetuksesta, elleivät puutteet johdu
matkanjärjestäjän tai välittäjän virheellisestä tiedosta.
9.3.4 Matkustaja on vastuussa osallistumisesta
järjestäjän antamiin tietoihin.
9.3.5 Matkaan
sovelletaan yleisiä ja erityisiä matkustusehtoja ja kaikkien matkustajien tulee
lukea matkustustiedot verkkosivuilta ja se on osa matkustusehtoja.
9.3.6 Matkavakuutus
ei sisälly hintaan. Matkustajan omalla vastuulla on tarkistaa yksityinen
matkavakuutus ennen lähtöä. On tärkeää, että sinulla on riittävä vakuutus
ulkomailla.
Ennen lähtöä sinun
tulee varmistaa, että matkavakuutuksesi kattaa vähintään terveydenhuollon,
lääkkeet ja mahdolliset sairaankuljetukset määränpäästä kotimaahan. Tämän
lisäksi on hyvä, jos matkavakuutus korvaa menetetyt lomapäivät sairauden tai
tapaturman sattuessa sekä matkatavaroiden viivästykset ja muut odottamattomat
tapahtumat. Monet kotivakuutukset ja luottokorttimatkavakuutukset eivät ole
kattavia. Neckermann-Nordic ei vastaa kustannuksista, jotka aiheutuvat, jos
matkavakuutusta ei ole saatavilla. Vakuutuskassan EU-kortti on voimassa vain
EU/ETA-maassa ja on rajoitettu.
9.3.7 Huone tai
huoneisto koskee vain lipussa mainittuja matkustajia, ellei Neckermann-Nordicin
henkilökunnan kanssa ole ennen lähtöä toisin sovittu. Tämä pätee myös, jos
saatavilla on useita sänkyjä.
9.4 Poikkeaminen
järjestelystä
Matkustaja, joka poikkeaa järjestelystä matkan alkamisen
jälkeen, on velvollinen ilmoittamaan tästä matkanjärjestäjälle tai hänen
edustajalleen.
9.4.1 Kohdan 9.4
mukaisesta poikkeamisesta ei hyvitetä matkan käyttämättömiä osia.
9.4.2 Matkustajat,
jotka poikkeavat varatuista matkajärjestelyistä, matkustavat omatoimisesti tai
ovat ostaneet vain lentolipun, ovat velvollisia ottamaan yhteyttä
matkanjärjestäjään saapuessaan määränpäähän saadakseen yhteystiedot, jotta he
voivat tarkistaa paluumatkan ajan. Tilauslentojen lentoaikojen tarkistamiseksi
matkanjärjestäjään tulee olla yhteydessä viimeistään 24 tuntia ennen
ilmoitettua kotiinpaluuta. Tämän jälkeen matkustaja on velvollinen pysymään
ajan tasalla, jos lentoajat muuttuvat, esimerkiksi lennon viivästyessä.
9.4.3 Jos
matkustaja ei kirjaudu sisään hotelliin ilmoitettuna päivänä, jona matka alkaa,
jäljellä oleva hotellimajoittuminen peruuntuu eikä sitä voida palauttaa matkan
jäljellä olevalta ajalta.
10 JÄRJESTÄJÄN
VELVOLLISUUS AUTTAA
Jos matkustaja joutuu vaikeuksiin matkan aikana,
matkanjärjestäjä on velvollinen antamaan asianmukaista apua ilman aiheetonta
viivytystä. Tällaista apua voivat olla esimerkiksi tiedot terveyspalveluista,
paikallisviranomaisista ja konsuliavusta. Järjestäjällä on oikeus periä
kohtuullinen maksu tällaisesta avusta, jos tilanne on aiheutettu tahallaan tai
matkustajan huolimattomuudesta.
10.1 Kohdan 10
mukainen apu voi olla henkilökohtaista tukea matkaoppailta, apua paikallisen yhteistyökumppanin kautta
tai tukea puhelimitse olosuhteista ja matkan luonteesta riippuen.
10.2 Kohteen
henkilökunnan yhteystiedot ovat saatavilla saapuessa tai vähän ennen lähtöä.
11. RIITOJEN RATKAISEMINEN
Osapuolten
tulee yrittää ratkaista sopimuksen tulkintaa tai soveltamista koskevat
erimielisyydet itse. Jos osapuolet eivät pääse sopuun, riita voidaan käsitellä
yleisessä valituslautakunnassa (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se,
tai yleisessä tuomioistuimessa. Riita voidaan käsitellä myös Euroopan komission
verkkoalustan kautta: http://ec.europa.eu/odr.
11:1
Kirjallinen valitus on lähetettävä matkanjärjestäjälle viimeistään kahden
kuukauden kuluttua kotiinpaluusta ennen kuin matkustaja kääntyy ARN:n puoleen.
Tämä pätee myös, jos valitit paikan päällä matkan aikana ja reklamaatiosi
hylättiin.
Valitukset
lähetetään sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Huomaa,
että ARN hyväksyy reklamaatiot vain joko englanniksi tai ruotsiksi.
12.
HENKILÖTIEDOT
Neckermann-Nordic pitää tietosuojaa erittäin tärkeänä.
Tavoitteemme on taata sinulle korkein tietosuojan ja tietoturvan taso.
Käsittelemme kaikkia henkilötietoja sovellettavan lain mukaisesti.
Olet velvollinen lukemaan läpi henkilötietoja ja evästeitä
koskevat tiedot osoitteessa www.neckermann-nordic.fi
13. MATKATAVARAT
Matkatavaroissa ei saa pitää arvoesineitä tai varastettavia
tavaroita, kuten elektronisia laitteita, kameroita, tietokoneita, koruja,
käteistä jne. Turvallisuussyistä vaarallisten aineiden kuljettaminen aluksella
tai kirjatuissa matkatavaroissa on kielletty. Vaarallisiksi aineiksi
luokitellaan esimerkiksi kaikenlaiset aseet, painekaasut, syövyttävät ja
syttyvät aineet, maalit, ilotulitteet ja muut räjähtävät esineet tai aineet
sekä myrkyt ja aineet, jotka sisältävät bakteereja tai viruksia. Eläimiä ei
myöskään saa tuoda lennolle. Tarkemmat tiedot löytyvät kohdasta "Tärkeää
matkasta". Vaurioituneet tai
kadonneet matkatavarat korvataan matkustajalle suoraan lentoyhtiön kulloinkin
voimassa olevien sääntöjen mukaisesti. Golfkassien osalta suositellaan
lisävakuutusta.
14. ERITYISET
MATKATYYPIT
14.1 Vain lento
ja vain hotelli
Varattaessa vain hotelleja tai vain lentoja
(säännölliset tai tilauslennot), matka on maksettava suoraan tilauksen
yhteydessä Et ole valmismatkalain alainen ja Neckermann-Nordic toimii täällä
vain lentoyhtiön tai hotellin edustajana. Lentoyhtiö vastaa lentoaikojen muutoksista,
peruutetuista lennoista, matkatavaroista jne. Kaikki valitukset tai vaatimukset
osoitetaan suoraan lentoyhtiölle tai hotellille.
Matkustajan omalla vastuulla on tarkistaa ja pysyä
ajan tasalla mahdollisista ajanmuutoksista, eikä Neckermann-Nordic ole
vastuussa mahdollisista lisäkustannuksista. Suosittelemme, että tarkistat AINA
lähtöajat lentoyhtiöltä. Matkustajat ovat myös velvollisia olemaan
tavoitettavissa varauksessa mainitussa matkapuhelinnumerossa, koska muutoksista
voidaan ilmoittaa tekstiviestillä.
Lentoliput kahdella eri varausnumerolla, ts. kahdesta
tai useammasta yksittäisestä matkasta koostuvat matkat käsitellään erillisinä,
toisistaan täysin riippumattomina matkoina. Erillisiä lentolippuja
ostettaessa (vain lennot) Neckermann-Nordic ei ole vastuussa korvausten
maksamatta jättämisestä aikamuutosten, viivästysten tai peruutettujen lentojen
yhteydessä.
Pelkän lentopaikan ostettaessa paluumatka peruuntuu,
jos menolentoa ei käytetty. Vain paluumatkaa ei voi käyttää yksisuuntaisena
matkana.
14.2.
Määrittelemätön matka
Määrittelemätön matka ei ole alennettu säännöllinen
matka, vaan erikoismatkajärjestely erityisehdoilla. Määrittelemätön matka
tarkoittaa, että Neckermann-Nordic -ohjelmassa esitetty lento on sama, mutta ei
majoitus. Majoitus määrätään saapumisen yhteydessä määränpäähän. Majoitus voi
sijaita missä tahansa mainostetussa kohteessa, eikä ole taattu, että hotelli
kuuluu Neckermann-Nordicin säännölliseen hotelliohjelmaan. Majoitus voi olla
hotellissa/majatalossa/yksityishuoneessa
tai huoneistossa.
Majoitus voi olla hyvin perustason tasoa.
Järjestäjä takaa oman suihkun ja wc:n.
Vaikka hotelli tarjoaisi ateriapalvelut, ateriat eivät
sisälly hintaan.
Ilmastointi ja tallelokero eivät sisälly hintaan.
Siivous oleskelun aikana ei yleensä sisälly hintaan.
Asunnon vaihto voi tapahtua yhden tai useamman kerran
oleskelun aikana.
Järjestäjä ei voi varoittaa etukäteen häiriöistä,
kuten esim. käynnissä olevat rakennustyöt.
Yksin matkustavien on maksettava lisämaksu yhden
hengen huoneista.
Hinta ei sisällä kuljetuksia lentokentän ja
majoituksen välillä, paluuta lentokentälle lähdettäessä tai majoituksen
välillä, mikäli majoitus vaihtuu oleskelun aikana.
Toiveita ei voi lähettää.
Järjestäjä takaa, että samaan hotelliin majoittuu
enintään 4 henkilöä per varaus.
Opaspalvelu on rajoitettu, yleensä vain puhelimitse.
Suosittelemme, että jokainen, jolla on
majoitusvaatimuksia, valitsee tietyn majoituksen. Suosittelemme
liikuntarajoitteisia, kehitysvammaisia
sekä lasten kanssa matkustavia valitsemaan määritellyn tietyn majoituksen.
14.3 Määrittelemätön All Inclusive*** on
määrittelemätön matka (katso ehto 15.2), jossa järjestäjä takaa vähintään yhden
3 tähden hotellin yksinkertaisella All Inclusivella.
14.4.
Golfmatkat
Yksityismatkailu golf. Golfmatkaa varatessa tilauslennolla, varausmaksu
on maksettava kohdan 2.3.2 mukaisesti. Matkan loppumaksu tulee olla
Neckermann-Nordicilla viimeistään 30 päivää ennen lähtöä.
Peruutustapauksessa sovelletaan seuraavaa:
- Mikäli peruutus tapahtuu aikaisemmin kuin 30 vrk ennen lähtöä,
tulee matkustajan maksaa varausmaksu peruutuskuluna.
- Mikäli peruutus tapahtuu tämän jälkeen, mutta aikaisemmin kuin
14 vrk ennen lähtöä, matkustajan on maksettava 50 % matkan hinnasta, mutta
vähintään varausmaksu.
- Mikäli peruutus tehdään tämän jälkeen, mutta aikaisemmin kuin 7
vrk ennen lähtöä, on matkustajan maksettava 75 % matkan hinnasta, mutta
vähintään varausmaksu.
- Mikäli peruutus tapahtuu 7 vrk ennen lähtöä, tulee matkustajan
maksaa koko matkan hinta.
Varattaessa golfmatkoja reittilennoilla noudatetaan lentoyhtiön maksuaikaehtoja.
Loppumaksu vaaditaan yleensä heti varauksen yhteydessä tai lentoyhtiö voi
muuttaa loppumaksun ajankohtaa lyhyellä varoitusajalla.
Reittilennoilla tehtyjä matkoja ei yleensä hyvitetä peruutuksen
yhteydessä.
Varattujen aloitusaikojen peruutus tulee tehdä 45 vrk ennen
lähtöä. Peruutuksesta alle 45 vrk ennen lähtöä veloitetaan 100 % lähtöaikojen
hinnasta.
-Golfseura pidättää oikeuden muuttaa vahvistettua peliaikaa.
14.5 Golf
Ryhmämatka (vähintään 8 henkilöä)
Golfmatkaa varatessa varausmaksu tulee maksaa
sääntöjen mukaisesti. Varausmaksun yhteydessä tulee maksaa myös aloitusajoista
aiheutuvat kulut, jos niin on sopimuksessa mainittu. Loppumaksupäivät ja
golfryhmämatkojen erityiset peruutussäännöt ilmoitetaan ryhmille varauksen
yhteydessä.
Jotta ryhmä lasketaan golfryhmäksi, siinä on oltava
vähintään 8 maksavaa aikuista, jotka pelaavat golfia. Ei-golfia pelaavat
matkatoverit eivät sisälly golfryhmään.
14.6 Kiertomatkat
Matkan toteutuminen edellyttää vähintään 12 henkilöä. Jos
osallistujamäärä ei täyty, matka voidaan perua. Oikeus vahingonkorvaukseen on
säännelty kohdan 7.4 mukaisesti. Bussiopastus voi tapahtua englannin- tai pohjoismaalaiskielisten
matkaoppaiden johdolla. Emme suosittele tätä matkaa alle 12-vuotiaille
lapsille.
Sään tai muiden olosuhteiden johdosta ohjelma voi muuttua.
Neckermann-Nordic voi koko matkan ajan (24h) ottaa tarvittaessa
yhteyttä lääkäriin.
Kun ostat tämän matkan, ohjelma on suoritettava loppuun.
Kiertueella matkustavat eivät saa poiketa tai käyttää kiertomatkaa kuljetuksena
valittuihin paikkoihin tai sieltä pois tai käyttää vain lentopaikkaa. Jos matka
peruuntuu vastaavalla tavalla, vieras ei voi käyttää paluulippua ja siitä
voidaan veloittaa 250 € sakko per henkilö.
Palvelut, kuten hoidot, terapiat, matkat jne., joita ei osteta
Neckermann-Nordicin kautta tai jotka ovat osa Neckermann-Nordic -ohjelmaa,
mutta jotka on ostettu suoraan hotellilta tai muulta toimijalta tai sen kautta,
eivät sisälly Neckermann-Nordicin ohjelmaan ja eivät kuulu matkajärjestelyyn,
samoin kuin mitä asiakkaat voivat käyttää ilmaiseksi hotellissa, minkä vuoksi
Neckermann-Nordic ei ota vastuuta näistä ilmaisista tai maksullisista
palveluista. Jos sinulla on allergioita tai muita lääketieteellisiä tai terveydellisiä
ongelmia, jotka voivat aiheuttaa riskin uidessasi korkeamman
kivennäispitoisuuden ja kuumuuden vesissä, sinun tulee kysyä neuvoa
lääkäriltäsi ennen matkaa.
14.7
Ryhmämatkat
Ryhmämatkoille sovelletaan erityisiä matkustusehtoja, jotka ovat
saatavilla pyynnöstä ryhmämatkoille. Tämä riippuu ryhmän koosta ja
erityistoiveista.
Ryhmille, joissa on yksilöllisesti maksavia matkustajia,
esimerkiksi osallistumalla harjoitusmatkalle, golfmatkalle jne., viittaamme
tavanomaisiin matkustusehtoihin.
15.
HOTELLI/KÄYTTÄMÄTÖN SÄNKY
Vain varausvahvistuksessa/lipussa mainitut matkustajat
voivat majoittua huoneeseen/huoneistoon. Matkustajilla, joilla on yksi tai
useampi tyhjä vuode huoneessa/huoneistossa, ei ole oikeutta majoittaa sinne
toista henkilöä.
16. RETKET
Kun varaat retkiä määränpäähän, se järjestetään aina
paikallisen edustajan alaisuudessa, jonka kanssa työskentelemme kohteessa.
Agentilla on luvat ja vakuutukset järjestää retkiä ja tämä on valtion
hallinnassa. Tapauksissa, joissa agentti järjestää retkiä alihankkijan kautta,
heillä on myös voimassa olevat luvat, lisenssit ja vakuutus. Retket varataan ja
maksetaan samaan aikaan paikan päällä kohteessa ja ovat sitovia lukuun
ottamatta sairautta ja lääkärintodistusta. Joillakin retkillä on riskitekijöitä
ja sinun vastuullasi on varmistaa, että retki sopii sinulle ja/tai
matkaseuruellesi ennen varauksen tekemistä. On tärkeää, että sinä ja
matkaseurasi noudatatte kaikkia matkanjohtajan/matkaoppaan sinulle antamia
ohjeita ja tietoja, erityisesti mitä tulee sinun ja matkaseurasi terveyteen ja
turvallisuuteen. Retkiä varatessa tulee aina antaa voimassa oleva
matkapuhelinnumero, sillä tietoa voi tulla lyhyelläkin varoitusajalla, kuten
esim. aikataulumuutos, liikennehäiriöt jne. Alle 18-vuotiaat eivät saa lähteä retkelle
ilman aikuisten seuraa.
Useimmat retket ja tapahtumat edellyttävät tietyn
vähimmäis- tai enimmäismäärän osallistujia. Retket voidaan myös peruuttaa
lyhyellä varoitusajalla huonon sään, lakon tai muiden ulkoisten olosuhteiden
vuoksi, joihin me emme voi vaikuttaa. Emme vastaa kustannuksista, jotka
aiheutuvat siitä, että joudumme peruuttamaan retken edellä mainitusta syystä.
Retkillä on osallistujia eri kansalaisuuksista. Joskus
opastus tapahtuu pohjoismaalaisella kielellä ja siitä on mainittu erikseen.
Yleensä kaikki retket tapahtuvat englanniksi. Useimmiten retket järjestetään
kotimaisten virallisten oppaiden kanssa. Lipussa on mainittava noutopaikka ja
-aika. Noutopaikka ei aina ole hotelli, mutta se voi olla tietyissä muissa
paikoissa, joihin sinun on mentävä itse. Pidätämme oikeuden tehdä muutoksia
retkiohjelmaan lyhyellä varoitusajalla ja sesonkiaikojen ulkopuolella ohjelma
on rajoitettu.
17. PIDÄTTÄMME
OIKEUDEN MUUTOKSIIN
Neckermann-Nordic pidättää oikeuden tehdä muutoksia
annettuihin tietoihin ja pakettia koskeviin sopimusehtoihin ennen sopimuksen
solmimista asiakkaan kanssa. Pidätämme oikeuden mahdollisiin paino- ja
oikolukuvirheisiin.