TIETOA HOTELLEISTA
LUOKITUKSET
Jokaisen
maan matkailuviranomainen myöntää luokitukset, jotka ilmoitetaan tähtien 1-5
lukumäärällä. Jokainen majoituspaikka hakee tätä ja sen on täytettävä tietyt
kriteerit. Tähtien päätehtävä on kertoa, mitä hotellilla on tarjottavana ja
että hotelli arvioidaan kokonaisuutena mm. tilojen ja varusteiden laadun sekä
yleisvaikutelman perusteella.
Huomaa,
että tähdet annetaan maan standardin mukaan, joista et voi vertailla maita
keskenään, mutta esimerkiksi 5 tähteä on maan paras standardi. Jopa maan
sisällä saattaa olla eroja saman hotellikategorian sisällä, koska hotelleilla
on erilainen ulkonäkö ja muut palvelut. Hotellin sijainti ei vaikuta
luokitukseen.
Yleensä
saman kategorian standardi heijastuu usein hintaan.
Muista
myös, että esimerkiksi Turkin huoneistohotelleilla ei ole virallista luokitusta
ja Kreikassa standardi vaihtelee huoneistohotellien ja samaan kategoriaan
kuuluvien hotellien välillä. Boutique-hotelleilla ei yleensä ole luokitusta,
koska ne ovat pieniä ja niissä on pienempi huonemäärä .
Ohjeena
voidaan käyttää alla olevia tietoja.
***** Ensiluokkainen
hotelli monilla mukavuuksilla, palvelulla ja korkeatasoisella majoituksella
**** Parempi
keskiluokka mukavuuksineen
*** Keskitason hotelli,
joitain mukavuuksia ja palveluja
** Yksinkertainen
standardi, toimiva, vähän tai ei lainkaan mukavuuksia
* Erittäin
yksinkertainen standardi ja alhainen mukavuus
Me
Neckermann Nordicilla ilmoitamme hotellin virallisen luokituksen verkkosivuillamme
ja vastuullinen hotelliosastomme tarkistaa aina hotellin virallisen
sertifikaatin ennen tietojen julkaisemista.
ATERIAT
HOTELLISSA
Matkaan
sisältyvät ateriat tulee merkitä matkavahvistukseen ja hotellin
kuvaukseen. Alla mainittu on esimerkki
ja sitä voi pitää yleisenä ohjeena. Hotellin koko ja luokittelu ohjaa myös All
Inclusive -valikoimaa.
Mannermainen
aamiainen/aamiainen: voita, leipää, marmeladia, kahvia/teetä.
Aamiaisbuffet: Isompi
aamiainen, joka sisältää esimerkiksi useita leipiä, juustoja ja muita
täytteitä, kananmunia, jogurttia, hedelmiä, vihanneksia ja erilaisia
marmeladeja (joskus tuorepuristettua mehua jne. tarjotaan lisämaksusta).
Puolihoito: Aamiainen ja
illallinen (voidaan joskus vaihtaa lounaaksi). Illallinen, joko buffet tai
kiinteä menu. Jotkut hotellit vaihtavat buffetin- ja kiinteän menun välillä
vuodenajasta tai vieraiden määrästä riippuen. Juomat eivät yleensä sisälly
puolihoitoon.
Täysihoito: Aamiainen,
lounas ja illallinen. Juomat eivät yleensä sisälly täysihoitoon.
All
Inclusive:
Majoitus sisältää ateriat, paikalliset juomat ja erilaisia välipaloja
hotellissa. Aamiainen, lounas ja illallinen tarjoillaan yleensä hotellin
buffetravintolassa. Mitä All Inclusive käsite sisältää vaihtelee hotelleittain
ja maittain. Joskus hintaan sisältyy myös käynti hotellin à la carte
-ravintolassa, maksutta tai palvelumaksua vastaan, pääasiassa joissain korkeatasoisimmissa
hotelleissa. All Inclusive -standardi liittyy yleensä hotellin luokitukseen;
jos se on korkea All Inclusive on laajempi ja toisinpäin. Mutta on 3-4 tähden
hotelleja, joissa voi olla yksinkertaisempi all-inclusive valikoima, joka
sisältää vain aamiaisen , lounaan ja illallisen, jossa on 2-3 pääruokaa ja
valikoima salaattia, paistoksia ja jälkiruokaa/kakkuja.
Mukana
olevat juomat valmistetaan yleensä paikallisesta vodkasta, konjakista ja
ginistä sekä paikallisista virvoitusjuomista. Suurimmassa osassa hotelleista
maahan tuodut juomat, cocktailit, vastapuristettu mehu tai erikoiskahvit ja
vastaavat eivät sisälly All Inclusive konseptiin. Juomat tarjoillaan
turvallisuussyistä usein muovilaseissa allasalueella. Pullotetut juomat
maksavat yleensä aina ylimääräistä kaikissa hotellin baareissa ja ruoan kanssa.
Jos asut huoneistohotellissa ja sinulla on All Inclusive, oletettavasti
jääkaappi ja ruoanlaittomahdollisuudet eivät ole käytettävissä. All Inclusive
alkaa, kun kirjaudut hotelliin ja päättyy, kun kirjaudut hotellista ulos. All
Inclusive vieraat saavat sisäänkirjautumisen yhteydessä rannekkeen, jota on
käytettävä koko oleskelun ajan. Ilman ranneketta hotellilla on oikeus
kieltäytyä ruoan ja juoman tarjoamisesta. Alkoholijuomien ikäraja on 18 vuotta.
Sesonkiajan ulkopuolella, kun hotelleissa on vähän vieraita, ateriat voivat
koostua kiinteästä menusta buffetin sijaan.
Ultra
All Inclusive:
All Inclusive, sisältäen hieman ylimääräistä. Sisältö vaihtelee
hotellikohtaisesti, mutta yleensä Ultra All Inclusiveen kuuluu palveluita jotka
ovat normaalisti lisämaksullisia, kuten jotkut tuontialkoholijuomat ja
rajallisen huonepalvelun sekä hotellilla on yleensä suurempi valikoima à la
carte -ravintoloita. Katso tiedot kunkin hotellin alta mitä kuuluu tarkalleen
Ultra All Inclusive -hotelliisi.
Kevyitä
virvoitusjuomia ei aina ole mahdollista saada hotellin All inclusive
-ohjelmaan. Katso erikoisruoat kohdasta ERIKOISRUOAT & ALLERGIAT/ENNEN
LÄHTÖÄ. Myös sesongin ulkopuolella, jolloin hotellien käyttöaste on alhainen,
ateriat koostuvat kiinteästä menusta buffetin sijaan.
Huomaathan,
että joissakin korkeatasoisissa hotelleissa sovelletaan pukukoodia. Pukukoodi tarkoittaa
pukeutumiskoodia illallisella esimerkiksi miehillä pitkät housut ravintolassa.
Kansainvälisten hotellisääntöjen mukaan ei ole sallittua tuoda omia eväitä tai
juomia hotellihuoneisiin, joissain tapauksissa ei myöskään hotellialueelle.
Kaikkien hyvinvoinnin kannalta on tärkeää noudattaa sääntöjä mitä hotellissa
on. Jos saapuminen tai lähtö hotellille/hotellilta tapahtuu aikaisin aamulla
tai vaihtoehtoisesti myöhään illalla voi sinulla jäädä väliin muutama ateria,
jos olet tilannut aamiaisen, puoli- tai täysihoidon tai All Inclusiven, näistä
emme hyvitä jälkeenpäin tai tee hinnanalennusta. Ateriat eivät sisälly
hotellista uloskirjautumisen jälkeen.
SISÄÄN-
JA ULOSKIRJAUTUMINEN
Saapumispäivänä
sinulla ei yleensä ole pääsyä hotellihuoneeseesi ennen klo 15.00. Lähtöpäivänä
uloskirjautuminen on usein klo 12.00, joskus jopa jo klo 10.00 kansainvälisen
käytännön mukaan. Tämä pätee myös jos hotellilta lähdetään illalla/yöllä tai
seuraavana aamuna. Jos olet lähdössä uloskirjautumisajan jälkeen, voi joissakin
hotelleissa olla mahdollista maksaa ns. myöhäinen uloskirjautuminen ja pitää
huone pidempään. Tämä ei ole Neckermann Nordicin hallinnassa vaan se on hotellin ja
matkustajan välinen asia. Ota yhteyttä hotelliin saadaksesi lisätietoja ja
tiedot lisäveloituksesta. Monissa hotelleissa on matkatavarahuone (voi olla
vartioimaton), johon matkatavarat voi jättää uloskirjautuminen jälkeen.
Joillakin hotelleilla voi olla käytössä myös suihkutilat. Neckermann ja hotelli
eivät vastaa vieraiden matkatavaroista. Uloskirjautumisen jälkeen ateriat eivät
enää ole käytettävissä. Jos olet varannut hotellihuoneen ilman lentoa, voi
hotelli joskus pyytää sisäänkirjautuminen yhteydessä vakuusmaksun maksamista.
Tämä veloitetaan yleensä luottokortiltasi.
HUONEET
JA HUONEISTOHOTELLIT
Standardi
voi olla yksinkertaisempi kuin mihin olemme tottuneet Suomessa ja riippuu
siitä, mihin kategoriaan teit varauksen, milloin hotelli rakennettiin tai
kunnostettiin. Joskus ei ole suihkuverhoa, eikä viemäri ole yhtä tehokas kuin
kotimaassa. Viemäriputket ovat pienikokoisia ja useissa maissa wc-paperi täytyy
laittaa wc:ssä olevaan roskakoriin. Eristykset huoneiden välillä voivat olla
huonommat, jolloin kuulet naapurin melun helpommin. Joissakin huoneissa ja
huoneistoissa on rajoitetut tuuletusvaihtoehdot, esimerkiksi voit tuulettaa
vain terassin/parvekkeen oven kautta. Huoneiden/asuntojen koko, suunnittelu ja
kalusteet voivat vaihdella saman luokituksen sisällä vaikuttamatta hintaan.
Sijainti voi vaihdella, näkyvyys, auringonvalo ja mahdollisesti häiritsevä
ympäristö eivät oikeuta hinnanalennukseen tai hyvitykseen. Huoneistoissa
keittiö/keittonurkkaus soveltuu yleensä vain yksinkertaiseen ruoanlaittoon ja
keittiövarusteita on rajoitetusti. Ei kannata odottaa että siellä on
juustohöylä, perunankuorimisveitsi ja kahvinkeitin. Kulutustarvikkeet kuten
puhdistusaineet, tiskiharja, wc-paperi ja tiskiliina eivät sisälly
huoneistoihin. Jos huoneissa on minibaari, huomaathan että se ei ole yhtä kylmä
kuin jääkaappi.
HUONEISTOHOTELLI
Huoneistohotelleista
voi usein puuttua standardinmukaisia hotellipalveluita ja -tiloja. Vastaanotto
puuttuu usein ja siellä missä se onkin voi henkilökunta olla paikalla vain
muutaman tunnin päivässä. Minikeittiö on tarkoitettu vain yksinkertaisempaan
ruoanlaittoon. Astianpesuaine, tiskirätti ja tiskipyyhe eivät sisälly
varusteisiin ja harvoin löytyy juustohöylä, kahvinkeitin, vispilät,
perunankuorijat jne. Joissakin huoneistohotelleissa käytetään kaasua
ruoanlaittoon ja kuuman veden lämmittämiseen. Huoneistohotellia ei aina ole
varustettu erillisellä ruokailutilalla tai erillisillä olohuoneen kalusteilla.
Jos ruokailualue on luvattu, voi se olla myös parvekkeella tai terassilla.
Vaatekaappitilaa on usein rajoitetusti. Vuodesohvat ovat yleisiä. Yhden huoneen
huoneistot tai studiot ovat usein kooltaan pieniä ja koostuvat yhdistelmästä
makuuhuone ja olohuone, joskus vain tavallinen hotellihuone minikeittiöllä.
Kahden huoneen huoneistot koostuvat yleensä makuuhuoneesta, jossa on kaksi
tavallista sänkyä, sekä yhdistetystä makuuhuoneesta ja olohuoneesta
minikeittiöllä. Kolmen huoneen huoneistoissa on usein kaksi erillistä
makuuhuonetta, joissa on kaksi vuodetta molemmissa makuuhuoneissa ja olohuone,
jossa minikeittiö ja lisävuoteet. Huonestandardi, asettelu ja sisustus voivat
vaihdella. Jotkut asunnot ovat yksityisomistuksessa ja voivat vaihdella
kooltaan, kalusteiltaan ja varusteiltaan muista.
SÄNGYT/LISÄSÄNKY/VAUVANSÄNKY
Sänkyjen
standardit eivät yleensä ole kuten Suomessa. Peittoja ei useimmiten ole
lainkaan vaan tilalla on lakana tai pikee, etkä voi tietää etukäteen saatko
pehmeämmän tai kovemman sängyn. Sängyt voivat olla lyhyempiä kuin kaksi metriä
ja parisängyksi lasketaan 120–160 cm kokoiset sängyt yhteisellä patjalla ja
tupla petivaatteilla. On myös mahdollista, että kahden hengen huoneissa on
kaksi sänkyä: queensize 140–160 cm tai kingsize 180 Jos enemmän kuin kaksi
henkilöä jakaa nämä huoneet, he jakavat myös olemassa olevat vuoteet, jolloin
vuoteiden lasketaan riittävän neljälle hengelle. Lisävuode ei ole tavallinen sänky. Se on
yksinkertaisempi, eikä se ole niin mukava kuin normaali sänky. Lisäsänky voi
olla esim. kokoontaitettava lisävuode, vuodesohva, kerrossänky tai nojatuoli.
Usein ne ovat lyhyempiä ja kapeampia kuin tavalliset sängyt ja voidaan joskus
kiinnittää seinään. Voit joutua myös petaamaan sänkysi, tai sänky voi viedä
tilaa huoneesta ja saa sen tuntumaan ahtaalta. Vauvansänkyä on pyydettävä,
koska niitä on saatavilla rajoitettu määrä, ei saatavuutta voida varmasti
luvata. Joskus ei ole mahdollista saada lisävuoteita tai vauvansänkyjä
huoneeseen. Viranomaiset valvovat vuoteiden kokonaismäärää huoneissa.
PARVEKE/TERASSI/RANSKALAINEN
PARVEKE/NÄKYMÄ
Hotellin
kuvauksessa on kirjoitettu, onko huoneessa/asunnossa parveke tai terassi ja
millainen näkymä. Ranskalainen parveke on enemmänkin tuuletusikkuna, kun
paikka, jossa voi viettää aikaa. Parveke/ terassi ei aina ole kooltaan
mukautettu tai kalustettu huoneeseen/huoneistoon mahtuvien asukkaiden
lukumäärän mukaan. Verkkosivustolle on kirjoitettu mahdollisuudesta
erikoisnäkymän varaamiseen, ja se on myös mainittava matkavahvistuksessa. Useimmat hotellit veloittavat lisämaksun
huoneista jotka ovat uima-allasalueelle, merelle jne. päin. Tämä ei tarkoita,
että sinulla on suora näkymä uima-altaalle tai merelle, vaan sitä että huone on
hotellin sillä sivulla, jossa on esim. puutarha, joskus näkymä voi myös olla
puiden peittämä. Huone ympäristöön päin tarkoittaa, että huone voi olla päin
mitä tahansa hotellin ympäristössä, esim. toiseen rakennukseen tai
parkkipaikkaan. Joillakin parvekkeilla on korkeat katetut kaiteet, jotka voivat
peittää näkymän istuessasi.
INTERNET/Wi-Fi
Monet
hotellit tarjoavat internet-yhteyden eri paikoissa, mm. vain vastaanotossa tai
yleisissä tiloissa tai kaikkialla hotellissa. Tämä voi olla ilmaista tai
maksullista. Hyvä asia pitää mielessä, yhteys vaihtelee nopeudeltaan eikä ole
yhtä luotettava kuin Suomessa. Minkä vuoksi emme voi koskaan taata täyttä
pääsyä Internetiin. Lyhyemmät ja muutaman tunnin keskeytykset ovat yleisiä ja
monet hotellit eivät myöskään anna sinun muodostaa yhteyttä VPN-verkkoon tai
vastaavaan, koska niiden yhteydet on estetty. Hotellin Wi-Fi on pääasiassa
sähköposti, Facebook jne, eikä se usein toimi tarpeeksi hyvin suoratoistoon,
elokuvien lataamiseen tai työskentelyyn. Wi-Fi on usein sitä hitaampi mitä
useampi ihminen on yhteydessä samaan aikaan.
SIIVOUS
Useimmat
hotellit käyttävät yksinkertaisempaa siivousta, mikä tarkoittaa kylpyhuoneiden
siivoamista, pöytäpintojen pyyhkimistä, roskakorien tyhjennys ja sänkyjen
petaamista. Tämä tapahtuu yleensä 2 kertaa viikossa, mutta joskus myös useammin hotelleissa, joilla on korkeampi
luokittelu. Puhtaat lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan yleensä 2 kertaa viikossa,
ja lasketaan niin, että sinulla on puhtaat tulopäivänä. Siivous voi tapahtua
aamulla tai iltapäivällä ja jos laitat kyltin oveen tai et päästä siivoojaa
sisään, he tulevat takaisin vasta seuraavana siivouspäivänä. Jos sinulla on varattuna pitkä loma
lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto tapahtuu kerran viikossa. Hotellistandardista
riippumatta pyyhkeet voivat olla pieniä ja niitä on rajoitettu määrä. Siivous
ei sisälly huoneistohotelleihin.
HILJAINEN
JA KIIREINEN SESONKIAIKA
Sesonkiajan
ulkopuolella kiireiset kohteet ovat hiljaisia ja sesonkiaikana toimintaa voi
kasvaa jopa hiljaisissa kohteissa. Myös koulujen loma-aikoina ja yleisinä
vapaapäivinä voi olla enemmän toimintaa, vaikka ajanjakso olisi sesonkiajan
ulkopuolelle. Sesonkiaikana on paljon toimintaa, ravintolat ja baarit ovat auki
– kaikkialla tapahtuu. Hotelleilla voi olla tungosta ja palvelu voi olla
hidasta. Hiljaisen sesongin aikana jotkin ravintolat ja laitokset voivat olla
kiinni. Retket voidaan perua huonon sään tai liian vähäisen osallistujamäärän
vuoksi. Joillakin aktiviteeteilla, monilla palveluilla, kuten ravintolat,
uima-altaat jne., voi olla kauden alussa ja lopussa kun hotellilla ei ole
paljoa vieraita, rajoitettuja aukioloaikoja, tai ne voivat olla kokonaan
kiinni. On myös mahdollista, että sesonkiajan ulkopuolella, kun hotellien
käyttöaste on alhainen, ateriat koostuvat kiinteästä menusta buffetin sijaan.
UUSI
HOTELLI
Kun
hotelli on hiljattain rakennettu tai vasta avattu, toimituksissa voi olla
viivästyksiä tai teknisiä vikoja voi tulla vastaan. Hotellin auettua voi olla
vähäisiä toimintahäiriöitä, ja kaikki laitteet eivät välttämättä ole täysin
paikoillaan. Hiljattain rakennetussa hotellissa voi olla useita pieniä
puutteita. Näitä hotelleita voi saada joskus alennuksella, koska kaikki ei mene
ihan niin kuin pitäisi.
ETÄISYYDET
HOTELLIN SISÄLTÄ
Jotkut
hotellit koostuvat useista rakennuksista, mikä voi tarkoittaa, että asut
kaukana hotellista vastaanotosta, ravintolasta, uima-altaasta jne. On myös
todella suuria hotellitiloja, suurella maa-alueella, jolloin rantaan voi olla
vähän kävelyä huolimatta merkinnästä 0 m. Tämä johtuu siitä, että hotellin
omistama maa-alue kulkee aivan rannan vieressä.
ERILAISTA
KUIN KOTONA
Neckermannin
matkat suuntautuvat maihin, jotka poikkeavat kulttuuriltaan ja ympäristöltään
omastamme merkittävästi. Useimmiten erilaisiksi havaittuja ovat ruokailutottumukset,
hotellistandardit, viestintä, infrastruktuuri ja erilaiset elämäntavat.
Sängyistä puuttuu yleensä petauspatja. Suomalaisia peittoja löytyy harvoin ja
sängyissä on yleensä vain lakanat ja joskus myös viltit.
TERVEYS
JA TURVALLISUUS
Standardit
ja määräykset vaihtelevat maittain, eivätkä ne aine ole yhtä korkealla tasolla
kuin mitä Suomessa olemme tottuneet. Edellytämme, että kaikki hotellimme
noudattavat voimassa olevia terveys-, turvallisuus- ja palomääräykset.
Saapuessasi hotelliin sinun tulee selvittää paloturvallisuusohjeet ja
hätäuloskäynnin sijainti. Lasten turvallisuustaso ei ole samaa tasoa kuin
Suomessa. Bakteerikanta on erilainen ja lomasi voi mennä pilalle esimerkiksi
vatsataudin vuoksi. Hotellin ruoka ei ole useinkaan syynä vatsatautiin. Hotellin
tilat uima-altaat ja elintarvikkeet testataan säännöllisesti, monissa
tapauksissa ulkopuolisten yritysten toimesta. Isommissa hotelleissa ravintola
-ja keittiöhenkilökuntaa koulutetaan yleensä säännöllisesti hygieniaan. Yleinen
vatsasairauden syy on virukset. Yksi ihminen voi tartuttaa suuren määrän muita
matkan aikana. Jotta saadaan tietää mitä virusta kannat, näytteenotto yleensä
tarvitaan. Mutta silloinkin on vaikea tietää, mistä olet viruksen saanut. Ole
tarkka käsihygienian kanssa.
UIMA-ALLAS,
KUNTOSALI, TENNISKENTTÄ JA MUUT PALVELUT
Uima-altaat
ovat pääsääntöisesti auki aamusta iltaan esimerkiksi 08.00–19.00 osittain
turvallisuuden vuoksi ja osittain koska uima-allas siivotaan yöllä. Joskus
altaat voidaan tyhjentää / sulkea suursiivouksen vuoksi. Lastenallas voi joskus
olla erillinen osa pääallasta tai kokonaan erikseen pääaltaasta. Jos hotellissa
on lämmitetty ulkouima-allas, se mainitaan hotellin kuvauksessa. Lämpötila
lämmitetyssä altaassa on yleensä noin 22 astetta. Uima-altaan lämmitysjärjestelmä
voi olla aurinkopaneelilla tai sähköllä toimiva, eikä se yleensä ole käynnissä
yöllä, minkä vuoksi uima-altaissa voi olla kylmempää aamusta. Sisäaltaat
voidaan lämmittää vain tiettyinä aikoina, esim. talviaikaan. Useimmissa
hotelleissa ruokaa ja juomaa ei saa tuoda uima-altaalle hygieniasyistä.
Aurinkotuolien määrä allasalueella on rajallinen, eikä vastaa hotellissa
majoittuvien vieraiden määrää. Aurinkotuoleja ei saa varata. Uimapuvuissa voi
olla erilaisia sääntöjä esim. burkhan käyttökielto tai että ei saa olla ilman
bikiniyläosaa. Hotelleissa, joissa on kuntosali, laitteita voi olla
rajoitetusti ja ne voivat olla yksinkertaisia. Hotellin tennis-, petankki- ja
minigolfkentät voivat olla maksullisia ja niiden taso vaihtelee.
SAVUTON
HOTELLI
Useimmissa
hotelleissa on nykyään jonkinlainen tupakointikielto. Voi olla, että tupakointi
on sallittua vain määrätyillä paikoilla mutta useimmiten
parvekkeella/terassilla saa tupakoida. Tupakointikielto koskee myös
sähkösavukkeita. Tupakointi sisätiloissa on usein kiellettyä, sekä
huoneessa/huoneistossa ja hotellin yleisissä tiloissa kuten vastaanotossa ja
kaikissa ravintoloissa. Tupakointi voi olla kielletty myös hotellin julkisissa
ulkotiloissa kuten allasalueella tai ranta-alueella. Pyydämme että otathan tämän
huomioon ja noudatat hotellin sääntöjä.
ARVOTAVARAT
JA RAHA
Useimmissa
hotellihuoneissa on tallelokeroita vuokrattavissa arvoesineitä, kuten rahaa ja
passeja jne. varten. Joskus nämä sijaitsevat vastaanotossa. Me ja useimmat
vakuutusyhtiöt suosittelevat aina, että vuokraat tallelokeron etkä jätä
arvoesineitäsi näkyville huoneessa/huoneistossa. Huomaathan, sopimus on vieraan
ja hotellin välinen, Neckermann Nordic ei ole vastuussa kassakaapin vahingoista,
murtautumisesta tai varkaudesta.
LÄMPÖ,
VESI, ILMASTOINTI, SÄHKÖ
Verkkosivuillemme
hotellin kuvaus kohtaan on kirjoitettu, jos hotellissa on ilmastointi ja onko
se ilmainen vai maksullinen. Jos se maksaa ylimääräistä, maksat suoraan
hotellille. Huoneissa/ huoneistoissa on erilaisia ilmastointeja.
Erillinen/jaettu
ilmastointi,
hallitset itse aikaa ja asteiden määrää. Toimii yleensä vain huoneessa
ollessasi, ja sammuu jos parvekkeen ovi on auki.
Keskusilmastointi, hotelli ohjaa
aikaa, milloin se on päällä ja kuinka monta tuntia riippuen säästä ja lämpötiloista.
Kytkeytyy päälle myös silloin, kun et ole huoneessa. Huoneessa/huoneistossa on
yleensä yksi ilmastointilaite, vaikka huone/huoneisto koostuisikin useita
huoneita. Jos niitä on useampia, on tavallista, että joudut maksamaan
molemmista, eli et voi käyttää molempia ja maksaa vain yhdestä.
Ilmastointijärjestelmiä on useita kuten niiden kapasiteetit ja melutasot,
eivätkä ne aina ole hallittavissa. Jos ilmastointi ei toimi kuten pitää, on
siitä ilmoitettava suoraan hotellille. Yksikään ilmastointilaite ei ole täysin
äänetön, joidenkin ääni on jopa häiritsevää. Mitä tulee hotellihuoneen
lämmittämiseen, esim. Marraskuusta maaliskuuhun, ilmastointi on käytössä
käänteisenä. Toisin sanoen nostat lämpöä laskemisen sijaan. Hotelleissä ei ole
lämmitystä, tällöin hotelli tarjoaa ylimääräisiä peittoja. Hyvä idea on ottaa
mukaan lämmin pyjama. Joskus lainattavissa on myös sähköpattereita. Kuuma vesi
lämmitetään usein käyttämällä kattojen aurinkosähköjärjestelmää. Kylmä tai
kuuma vesi voi loppua tilapäisesti tai vedenpaine voi olla huono vuorokauden
aikoina, jolloin useat vieraat käyvät suihkussa. Valtio voi päättää myös veden
säännöstelystä, tämä ei ole Neckermannin hallinnassa. Sähkö saattaa joissain
tilanteissa olla ylikuormitettua, minkä vuoksi voi tulla sähkökatkoja. Joissain
hotelleissa on generaattorit sähkökatkojen varalta. Mutta yleensä käytössä vain
välttämättömyyksiä kuten keittiö, vastaanotto ja valaistus varten. On
tavallista, että ilmastointi ei toimi generaattorin käydessä.
HOTELLIHUONEEN/HUONEISTOHOTELLIN
KÄYTTÖ
Jos
et kirjaudu sisään hotelli-/huoneistohotelliin saapuessasi etkä ole sopinut
asiasta mitään muuta, hotellivaraus peruuntuu. Et voi luovuttaa
huonetta/huoneistoa kenellekään muulle kuin lipussa oleville.
MÄÄRITTELEMÄTÖN
LOMA / ÄKKILÄHTÖ
Joskus
myydään niin sanottuja määrittelemättömiä tai äkkilähtö matkoja. Näillä voi
olla joskus halvempi hinta. Näillä matkoilla majoitus on määrittelemätön eikä
sitä voida vahvistaa ennen lähtöä. Alennukset eivät koske näitä hintoja.
Majoitus voi olla Neckermannin normaalin hotelliohjelman mukainen tai hotelli
joka ei normaalisti ole käytettävissä, kaikissa kohteissa. Majoitus
määritellään saapumisen yhteydessä määränpääkohteen lentokentällä. Et voi
asettaa samoja vaatimuksia kuin ostaessasi säännöllistä/määrättyä matkaa ja
majoitus voi olla hyvin yksinkertaista usein hotelleissa, joka ei kuulu
Neckermannin vakituiseen hotelliohjelmistoon. Samaan hotelliin voit saada
enintään neljän hengen matkaseurueen, joiden on oltava samassa varauksessa.
Saat oman wc:n ja suihkun. Varatessasi erilliset matkat, voit saada eri
hotellit ja kohteet. Majoitus tapahtuu tavallisissa vuoteissa ja lisävuoteissa,
jos niitä on enemmän kuin 2. Emme voi antaa takuuta, että hotellissa on
ilmastointia, uima-allasta tai muita palveluita. Rakennustyöt, liikenne,
läheiset ravintolat, diskot, jne. voivat
olla häiriöksi. Lisäksi bussikuljetus ei aina kulje hotellille asti. Oppaat
ovat tavoitettavissa puhelinpalvelun kautta. Hotelli/huoneisto voi vaihdella
oleskelun aikana (joskus enemmän kuin kerran ja jopa lyhyellä varoitusajalla),
ja näissä tapauksissa tarjotaan kuljetusvaihtoehto. Jos se ei sovi olet itse
vastuussa kuljetuksesta. Ateriat ja siivous eivät yleensä sisälly hintaan,
joskus käy kuitenkin niin, että Neckermann Nordic myy määrittelemätön All Inclusive,
tällöin tämä on kirjoitettava lippuun. Näihin hotelleihin kuuluu yksinkertainen
All Inclusive. Jos muutat matkanjärjestelyitä matkan alettua, olet velvollinen
ilmoittamaan tästä Neckermann Nordicille. Muista, että määrittelemätön majoitus tulee
valita vain, jos tyydyt yksinkertaiseen majoitukseen jossain kohteemme
yksinkertaisimmissa hotelleissa. Jos haluat tietää majoituksen etukäteen, tai
haluat ennakkotietoa, suosittelemme varaamaan määritellyn majoituksen.
Liikuntarajoitteisten tai erityistarpeita omaavien matkustajien sekä lasten
kanssa matkustavien kannattaa valitse tietty matka. Jos haluat vaihtaa
parempaan hotelliin paikan päällä, se voidaan järjestää saatavuuden mukaan
maksamalla erotus, hallintomaksu sekä peruutuskulut, katso osio nimeltä hotellin
vaihto. Huomaa, että ei ole takeita siitä, että muita hotelleja on saatavilla.
Voit ostaa kuljetuksen määrittelemättömän matkan lisäksi.