ETÄISYYDET
Hotellin kuvauksessa on joskus tietoa etäisyydestä mm.
paikalliseen keskustaan. Tämä tarkoittaa
lähintä paikkaa, josta löydät kauppoja ja ravintoloita.
PARVEKE/TERASSI
Parvekkeet, maakerroksen parvekkeet ja terassit
eivät aina ole mitoitettuja ja kalustettuja huoneessa/huoneistohotellissa
asuvien ihmisten lukumäärän mukaan. Joillakin parvekkeilla on korkeat katetut
kaiteet, jotka voivat peittää näkymän istuessasi. Jotkut parvekkeet eivät ole
lapsiystävällisiä matalien kaiteiden ja rakojen vuoksi.
HOTELLIN VAIHTO
Jos haluat vaihtaa hotellia kohteessa eri
syistä, joudut maksamaan hallinnollisen kulun sekä uuden hotellin hinnan. Jos
valitset halvemman ja mahdollisesti alemmasta luokituksesta olevan hotellin
kuin alkuperäinen hotelli, et saa hyvitystä erosta. Hallinnollinen hinta
sisältää muun muassa alkuperäisen hotellin peruutuskulut. Hotellin vaihtamiseen
liittyvät kuljetuskustannukset tulee hoitaa itse.
ELÄIMET, HYTTYSET JA ÖTÖKÄT
Hyönteiset ja pienet eläimet, kuten hyttyset,
kärpäset, muurahaiset, torakat jne. ovat osa maata. Niitä esiintyy hotellissa
niiden standardista riippumatta. Jos olet esim. herkkä hyttysten/ hyönteisten
puremille voit ostaa tehokkaita hyttyskarkotteita apteekeista, ruokakaupoista
tai tuoda mukanasi kotimaasta. Ota yhteyttä hotellin henkilökuntaan tai
matkanjärjestäjään, jos sinua häiritsevät hotellissasi olevat hyönteiset, niin
he voivat auttaa sinua. Useimmissa kohteissa on kulkueläimiä, kuten kissoja ja koiria. Myös kukonlaulu voidaan kokea häiritseväksi. Mikään näistä aiheutunut
epämukavuuden tunne ei kuitenkaan ole perustelu korvaukseen.
YHDEN HENGEN HUONE
Yhden hengen huoneiden koko, laatu ja sijainti
voivat joskus olla pienempiä/huonompia kuin standard-huoneilla. Huoneessa voi
olla yhden hengen vuode tai parivuode. Yleensä yhden hengen huoneita
hotelleilla ei ole joten näin ollen majoittuessa kahden hengen huoneeseen yksin
- yksin matkustaville matkustajille lisätään lisämaksu ”tyhjästä sängystä” eli
yhden hengen huoneen lisämaksu.
LISÄVUOTEET
Lisävuode ei ole tavallinen sänky, vaan kokoontaitettava sänky, vuodesohva tai nojatuoli josta saa yhden hengen vuoteen. Lisävuode on normaalisti sekä kapeampi että lyhyempi kuin tavallinen sänky eikä myöskään samaa mukavuustasoa. Huone voi tuntua kapealta ylimääräisen sängyn viedessä tilaa. Joskus lisävuoteessa nukkuville tarjotaan alennusta. Tämä ei koske määrittelemätöntä majoitusta tai jo alennettuja matkoja. Joissakin hotellihuoneissa lisävuode on tarkoitettu vain tiettyyn ikään asti.
PALVELU KOHTEESSA
Pakettimatkoilla meillä on henkilökuntaa monissa kohteissamme.
Älä epäröi ottaa yhteyttä henkilökuntaamme paikan päällä saadaksesi neuvoja ja
tietoja. Heidät tavoittaa palvelupuhelimen kautta, ja he vierailevat myös
joissakin hotelleissa. Palvelupuhelimen puhelinnumero löytyy ennen lähtöä
lähetetyistä tiedoista. Puhelin on avoinna 24/7 mutta ilta- ja yöaikaan (18- 09.00) numero on ainoastaan sellaisille
hätätapauksille jotka ei voi odottaa aamuun asti. Henkilökuntamme puhuu englantia,
osa heistä myös skandinaavisia kieliä tai suomea. Kuitenkin esim. kuljetuksissa
paikallinen henkilökunta avustaa meitä, heillä englannin kielen taito voi olla
hieman heikompi.
Reittilentomatkoilla, ns. dynaamisilla matkoilla, ei ole opaspalvelua ja ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä puhelinpalveluumme tai ennen lähtöä saamaasi puhelinnumeroon.
VALITUKSET
Jos matkan aikana koet, että jokin ei toimi tai täytä odotuksia, ota meihin välittömästi yhteyttä kohteessa, jotta meillä on mahdollisuus korjata vika. Pakettimatkoilla henkilökuntamme on tavoitettavissa joissakin hotelleissa ja aina puhelimitse. Reittilentojen matkoilla tulee noudattaa ennen lähtöä saamianne ohjeita yhteyshenkilön ja puhelinnumeron tai sähköpostin osalta.
Jos ongelmia ja
virheitä ei voi ratkaista kohteessa, sinulla on palattuasi mahdollisuus reklamoida
asiasta kirjallisesti (sähköpostitse) viimeistään 2 kk kuluttua kotiinpaluusta.
KIELI
Useissa kohteissa englannilla pärjää hyvin.
Mutta on myös kohteita, joissa sitä ei hallita. Kannattaa muistaa, että
esimerkiksi hotelleissa on paljon vieraita eri kansallisuuksista ja siksi
tarvitaan eri kielitaitoa omaavaa henkilökuntaa. Henkilökuntaa ei ole
mahdollista pyytää osaamaan äidinkielensä lisäksi kuin yhtä ylimääräistä
kieltä. Voit kohdata heitä, jotka eivät puhu englantia toisena kielenään. Mutta
voit aina pyytää englantia puhuvan henkilökunnan paikalle, tai kysyä milloin
hän on käytettävissä. Yleensä käyttämissämme hotelleissa muutama
henkilökunnasta puhuu englantia.
OSTOKSET & MATKASUOSITUKSET
Neckermann Nordicilla ei ole vastuuta kokemistasi
asioista, palveluista, tuotteista ja palveluista erilaisissa myymälöissä.
Neckermann Nordic ei myöskään voi auttaa kommunikoimaan matkustajan puolesta suositelluista
liikkeistämme ostettujen tuotteiden mahdollisissa korjauksissa tai mahdollisten
väärinkäsitysten selvittämisessä ostojen yhteydessä. Matkustaja on vastuussa
tullimääräysten noudattamisesta. Neckermann Nordic ei myöskään ole vastuussa
matkustajan tuomista tavaroista tai tuotteista määränpäähän tai viemisestä kotiin.
Neckermann Nordicin mainitsemat matkavinkit kohteistamme tai kolmannen osapuolen kauppiaat
ja/tai organisaatiot matkakohteissa eivät sisälly Neckermann Nordicin ohjelmiin tai
matkatuotteisiin. Neckermann Nordic ei ota vastuuta laadusta tai toteutuksesta eikä
anna takuuta näille. Neckermann Nordic antaa ainoastaan matkavinkkejä.
RANNAT
Ota aina selvää, mitkä säännöt on voimassa vierailemallasi
rannalla, ja huomioi varoitusliput! Rannoilla voi olla vedenalaisia virtauksia,
merisiilejä sekä meduusoja. Ajoittain monilta rannoilta löytyy myös merilevää. Suuret
vuorovesierot ja tuulinen sää voivat vaikuttaa rannalla uimisen olosuhteisiin.
SAIRASTUMINEN JA TAPATURMAT
Jos sairastut tai kohtaat odottamattoman
tapahtuman, voit ottaa yhteyttä henkilökuntaamme paikan päällä puhelimitse 24
tuntia vuorokaudessa. Varkauden, sairauden tai tapaturman sattuessa,
henkilökuntamme auttaa sinua saamaan yhteyden
lääkäriin/sairaanhoitoon/poliisiin. Matkan aikana sairastuneen sairauden korvaamisesta
säätelee henkilökohtainen matkustajavakuutusyhtiö. Siksi on tärkeää, että olet
tarkistanut vakuutusturvasi ennen matkalle lähtöä. Jos mahdollista vuokraa aina hotellilta tallelokero.
Mikäli lompakkosi katoaa muista sulkea kadonneet luottokortit. Poliisi-ilmoitus
on tehtävä paikan päällä, jos sinut ryöstetään tai jotain muuta tapahtuu. Hyvä
vinkki on pitää aina kopio passista mukana. Jos haluat hakea korvausta joltakin
vakuutusyhtiöltä, sinun on hankittava vaaditut korvausasiakirjat kohteessa, esimerkiksi
todistukset lääkäriltä/poliisilta ja kuitit kuluista kuten lääkkeistä. Neckermann Nordic ei voi toimittaa tai pyytää lääkärintodistuksia tai muita todistuksia, kun olet
palannut kotiin.
HÄIRIÖT JA MELU
Monet hotellit sijaitsevat suosituissa turistikohteissa tai kaupungeissa, joissa on 24 tunnin läpikulkuliikenne. Suurimmassa osassa kohteista on myös runsaasti päivä- ja iltaviihdettä, kuten ravintoloita, diskoja ja paikallista elämää. Eläinten, kuten kukon kiekuminen ja koiran haukkuminen voivat häiritä tiettyinä aikoina päivästä. Islamin uskoisissa maissa moskeijat kuuluvat maan kulttuuriin ja niiden rukouskutsut monta kertaa päivässä kuuluvat enemmän tai vähemmän useimmissa hotelleissa. Sesonkiaikana, kansainvälisten lomien ja koulujen loma-aikoina voi olla enemmän naurua ja melua altailla. Kovaa musiikkia, liikenteen melua ja muuta melua hotellin ulkopuolella valvovat paikalliset viranomaiset. Hotelli tai Neckermann Nordic eivät voi hallita niitä, mutta kaikki osapuolet tekevät kaiken mahdollisen vähentääkseen epämukavuutta. Jos haluat asua hiljaisessa, rauhallisessa ympäristössä, sinun kannattaa valita hotelli, joka sijaitsee kaupunkialueen ulkopuolella ja jonka tiedoissa on mainittu hotellin olevan hiljaisempi. On väistämätöntä, että hotellin päivittäisessä toiminnassa esiintyy tiettyjä melulähteitä, kuten esim. hisseistä, ilmastointilaitteista, siivoushenkilöstöstä, puutarhanhoidosta sekä roskien keräyksestä ja ympäri vuorokauden tapahtuvista tuotetoimituksista. Kansainvälisen käytännön mukaan hiljaisuus hotellilla on kello 24.00 jälkeen, jotta kaikki voivat nauttia olostaan, mutta valitettavasti joskus esiintyy muiden hotellivieraiden aiheuttamia häiriöitä. Jos muut vieraat häiritsevät sinua, ota ensin yhteyttä hotelliin, jos tämä ei auta ota yhteyttä kohteen Neckermann Nordicin henkilökuntaan. Jotta hotelli toimisi, pitää esim altaiden ja muiden tilojen toimintaa, korjauksia ja huoltoja tehdä säännöllisin väliajoin. Ne voidaan siksi sulkea ilman ennakkoilmoitusta.
RETKET
Ostaessasi retkiä on ne parasta ostaa
Neckermann Nordicin kautta paikan päällä kohteessa. Varmistamme aina, että meidän tai
kumppaneidemme järjestämillä retkillä on tarvittavat vakuutukset ja luvat. Monet
retket ja järjestelyt vaativat tietyn vähimmäis- tai enimmäismäärän
osallistujia toteutuakseen. Retken tyypin mukaan tiedot ovat pääosin
englanniksi, joskus myös suomeksi. Monissa maissa vain paikalliset lisensoidut
oppaat saavat johtaa retkiä. Jos suomalainen opas on mukana kielen vuoksi
retkellä, on lisensoitu opas silti mukana ja vastuussa retkestä. Jotkut
retkistä ovat vain kuljetus retkikohteeseen, johon bussi voi kuljettaa vieraan
ilman opasta (esimerkkiksi vesipuistot) missä on oma henkilökunta. Tiedot
näistä saat ostaessasi retken. Nouto retkille ei aina ole hotellistasi, vaan
sinun pitää siirtyä noutopaikkaan omalla kustannuksellasi omatoimisesti. Jos
sairastut etkä voi osallistua retkelle, 24 tunnin sisällä lähtevät retket
korvataan ainoastaan lääkärintodistuksella. Pidätämme oikeuden tehdä muutoksia
esitettyyn retkiohjelmaan! Muista, että retkiohjelma voi olla rajoitettu
sesonkiajan ulkopuolella ja sääolosuhteiden vuoksi.
KOTIMATKA
Päivää ennen kotimatkaa saat kuljetuksen
aikataulut. Lähtöajan selville saaminen riippuu kohteesta. Lähtöajat voivat
olla saatavilla vastaanotosta, sähköpostitse, QR-koodilla tai sovelluksella.
Henkilökuntamme ilmoittaa sinulle saapumisen yhteydessä, miten kussakin kohteessa
tiedot lähdöstä ovat saatavilla. Sinun täytyy olla lentokentällä noin 2–3 tuntia
ennen lähtöä. Huone/huoneisto voidaan yleensä pitää lähtöpäivänä klo 12 asti,
mutta joissain hotelleissa jopa klo 10. Vaikka lennon lähtöaika olisi
illalla/yöllä huoneen luovutus on klo 12.00. Aina voi kuitenkin tarkistaa
hotellilta onko myöhäinen uloskirjautuminen mahdollista ja mihin hintaan.
Hotelli ja Neckermann Nordic eivät ole vastuussa herättämisestä lähdettäessä. Passit, matkustusasiakirjat ja muut asiat
tulee noutaa vastaanotosta hyvissä ajoin ennen lähtöä, mieluiten jo edellisenä
iltana, jos lähtö tapahtuu yöllä tai aikaisin aamulla. Pelkän lennon ostaneiden
vieraiden on otettava yhteyttä Neckermann Nordicin henkilökuntaan vähintään 24 tuntia
ennen paluumatkaa varmistaakseen lähtöaikansa. Muista myös pitää
matkapuhelimesi päällä, jotta puhelimitse tai tekstiviestitse tulevat tärkeät
viestit ennen matkaa ja matkan aikana tavoittavat sinut.
HISTORIALLISET ESINEET
Kivien, simpukoiden tai vastaavien vieminen
pois Turkista on kiellettyä, koska ei tiedetä ovatko ne historiallisia
esineitä. Merestä löytyy monia historiallisia esineitä. Koska historiallisten monumenttien
joukossa vaeltelu on mahdollista, kaikille kiville, simpukoille ja hiekalle on
asetettu nollatoleranssi. Kaikki matkatavarat röntgenkuvataan lentokentällä
ennen lähtöä ja jos kiviä tai muita historiallisesti arvokkaita esineitä löytyy
matkatavaroista, voi se johtaa vankeusrangaistukseen.
KULJETUS
Kun varaat kuljetuksen kauttamme Neckermann Nordicilta, sinun ei tarvitse itse seurata lentojen muutoksia. Meillä ja yhteistyökumppaneillamme on kokemusta alueen liikenteestä ja voimme suunnitella lähtöajat varmistaaksemme, että pääset lentokentälle ajoissa. Lisäksi henkilökuntamme sekä yhteistyökumppanimme seuraavat aina lentojen saapumista tai lähtemistä ja sovittavat ajat sen mukaan.
Kuljetukset hotellin ja lentokentän välillä eivät sisälly matkan hintaan, mutta voit varata ne lisämaksusta.
YKSITYISKULJETUS
Yksityiskuljetus tarkoittaa, että sinulla ja seurueellasi on
suora kuljetus lentokentältä hotellille.
Matkatavarahallin ulkopuolella odottaa kuljettaja, joka
pitelee kylttiä päävaraajan nimellä ja ohjaa teidät kuljetukselle.
Kuljetus koskee vain varauksessanne olevia ja yhtä matkalaukkua
per henkilö.
Golfmatkustajien tulee ottaa yhteyttä henkilökuntaamme
varatakseen kuljetuksen, jos varaus sisältää myös golfbagin.
**Kuljetuksen max. henkilömäärä maittain ja
kohteittain:
Espanja: Barcelona & Mallorca 7 henkilöä,
Gran Canaria & Teneriffa: 8 henkilöä, Kreikka: Hania 7 henkilöä,
Rhodos: 8 henkilöä, Turkki: Antalya 12 henkilöä, Egypti: Hurgada 6 henkilöä.
BUSSIKULJETUS
Bussi lähtee lentokentältä mahdollisimman pian
saapumisen jälkeen n. 50-60 minuuttia koneen laskeutumisen jälkeen. Jos
myöhästyt lentokentällä, jonkun seurueesta on mentävä ulos tuloaulasta ja
ilmoitettava, että olette myöhässä. Meillä on lentokentällä henkilökuntaa, joka
ottaa vastaan saapuvat matkustajat ja ohjaa oikealle bussille. He ovat
englanninkielisiä ja busseissamme on joko englanninkielinen opas, paikallinen
opas tai vain kuljettaja. Tämä koskee sekä tulo- että lähtöbusseja. Kuljetus
voi tapahtua isolla, keskikokoisella tai pienellä minibussilla tai taksilla,
joten sinun on varauduttava siihen, että se voi olla mikä tahansa näistä. Jos
olet varannut vain lennot, sinut ohjataan tiettyyn lähtö- ja noutopaikkaan määränpäässä.
TÄRKEÄÄ
KOSKIEN KAIKKIA KULJETUKSIA
Matkatavaroiden saaminen bussiin ja sieltä
pois on aina matkustajan omalla vastuulla. Jos unohdat jotain bussiin, otamme
yhteyttä bussiyhtiöön kysyäksemme unohdettuja tavaroita, mutta muistathan, että
bussi jatkaa pääsääntöisesti suoraan liikenteeseen uusien vieraiden kanssa eikä
unohdettujen tavaroiden löytämisestä ole takuuta. Jos vastoin odotuksia otat
väärän laukun bussista poistuessasi, olet vastuussa sen toimittamisesta
oikealle omistajalle ja vastaat mahdollisista siihen liittyvistä
kustannuksista.
Bussi ei aina voi ajaa hotellille asti ja voit
joutua vaihtamaan minibussiin tai kävelemään lyhyen matkan hotellille. Kohteen
alla olevissa tiedoissa ilmoitettu kuljetusaika voi vaihdella riippuen
liikenteestä, reitistä ja hotellien määrästä, joihin se on menossa.
Purjelautailuvälineiden, polkupyörien ja muiden isojen matkatavaroiden
kuljetukset lentokentän ja hotellin välillä on maksettava erikseen.
Huomaathan että alle 2-vuotiaille lapsille ei
ole omaa istumapaikkaa lentokenttäkuljetuksen aikana eikä lastenistuimia ole
mahdollista saada kuljetukseen.