Tänne olemme keränneet yleistä tietoa Neckermann Nordicin käyttämistä lentoyhtiöistä. Se on jaettu yleisiin tietoihin, ja jokainen
lentoyhtiö on määritelty alempana yksityiskohtineen.
YLEISTÄ TIETOA
Kirjatut matkatavarat ja käsimatkatavarat
Useimmat lentoyhtiöt hyväksyvät käsimatkatavaroiksi vain yhden
käsilaukun/repun ja tämä on maksutonta. Jos haluat kirjata matkatavarat
enintään 20 kg per henkilö, se varataan lisämaksusta.
Golfvarusteet ja muut varusteet varataan erikseen lisämaksusta. Katso
rattaiden säännöt kunkin lentoyhtiön alta.
Lähtöselvitys lentokentällä
Lähtöselvitys lentoasemalla alkaa normaalisti 2 tuntia ennen
lennon lähtöä. Eri lentoasemilla saattaa esiintyä muutoksia ajankohtien mukaan,
siksi on tärkeää pysyä ajan tasalla lentoasemien virallisten tietosivujen
kautta. Normaalisti lähtöselvitys sulkeutuu noin 45-60 minuuttia ennen lennon
lähtöä ja koneeseen nousua. Matkustusasiakirjat on esitettävä
sisäänkirjautumisen yhteydessä. Jos et kirjaudu sisään etkä ole suomesta
lähtevällä menolennolla, menetät oikeuden kotimatkaan. Matkan käyttämättömän osan summaa ei
palauteta ja loppu matka peruuntuu.
Istumapaikat lennolla
Lentoyhtiö hoitaa paikkojen jakamisen ja tekee aina
parhaansa varmistaakseen, että samassa varauksessa olevat matkustajat pääsevät
istumaan yhdessä. Se ei kuitenkaan ole varmaa, sillä itse istumapaikkaan vaikuttavat
monet tekijät, kuten muiden matkustajien terveydentila, vauvojen määrä,
ennakkoon varattujen paikkojen määrä ja paljon muuta, mikä lentoyhtiöiden on
otettava huomioon. Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat, että voit varata erikoispaikan
ennakkoon maksua vastaan, ja tällaisella lisäostolla ostettu paikka on taattu.
Suora lento
Termiä suora lento käytetään reiteillä, jotka kulkevat ilman
välilaskua, sekä reiteistä, joilla tehdään tekninen välilasku tai esimerkiksi
matkustajien nouto tai tankkaus. Tekniselle välilaskulle ei ole aikastandardia,
mutta se tapahtuu yleensä mahdollisimman nopeasti. Suurimman osan ajasta
matkustajat istuvat myös pysähdysten aikana.
Lentoyhtiön tai lentokonetyypin vaihto
Viivästysten tai muiden mahdollisten tilanteiden sattuessa
joskus käy niin, että joudut vaihtamaan lentokoneen tyyppiä tai joskus palkkaamaan
toisen yrityksen voidaksesi suorittaa lennon. Nämä yhtiöt tai lentokonetyypit
ovat yhtä turvallisia kuin tavalliset yhtiöt.
Pähkinä allergia
Lentoyhtiöt eivät voi koskaan taata pähkinätöntä lentoa niille,
jotka kärsivät ilmassa leviävästä pähkinäallergiasta. Pähkinät voivat löytyä
myös ruoasta joten matkustajan tulee ottaa muut matkustajat mukaan tuodessaan
niitä lennolle. Jos sinulla on ilmassa leviävä pähkinäallergia, sinun on
kerrottava matkustamomiehistölle lähtöselvityksessä ja myös koneessa. Mikäli
mahdollista, matkustamomiehistö ilmoittaa asiasta muille matkustajille ja
pyytää heitä olemaan huomaavaisia ja olemaan avaamatta pähkinätuotteita
lennon aikana. Pähkinäallergialääkkeet tulee ottaa mukaan matkustamoon.
Liikuntarajoitteet sekä erityistarpeet
Jos sinulla on matkalla erityistarpeita, sinun tulee ottaa
meihin yhteyttä varauksen yhteydessä ja kertoa nämä tarpeet. Kansainväliset
sääntöihin kuuluu mm. kuinka monta liikuntarajoitteista voi matkustaa samalla
lennolla. Tämä pätee myös, jos olet täysin/osittain yksin noustessasi lennolle
ja poistuessasi lennolta ja jos sinulla on mukanasi oma kumppani. Liikuntarajoitteisiin mukaanluetaan myös
kuulovammaiset, näkövammaiset, kehitysvammaiset, vanhukset tai sellaiset
sairaudet, että sinulla voi olla ongelmia koneeseen nousemisessa ja
sieltä poistumisessa. Jos et pääse hätäuloskäynnille nopeasti ja ilman apua,
ilmoita tästä ennen matkan varausta.
Lentokentän apua voi tilata kauttamme Neckermann Nordicilta, mutta
huomioi, että palvelun tarjoaa kunkin maan ilmailuviranomainen. Matkustajan
tulee pystyä huolehtimaan itsestään ja matkatavaroistaan tai matkustamaan
sellaisen henkilön kanssa, joka antaa tarvittavaa apua matkan aikana ja
hätätilanteessa. Yleensä sinun on mentävä lentokentälle ja kerrottava asiasta saadaksesi apua. Harvemmin on mahdollista saada
apua lentoasemien ulkopuolelta esimerkiksi takseissa tai linja-autoissa.
Lennoilla istumapaikan valinta noudattaa kansainvälisiä
turvallisuusmääräyksiä ja ne määräävät, millä
istuimella liikuntarajoitteinen matkustaa. Varauloskäyntien luona ei saa
istua. Jos jokin vamma vaatii sinua istumaan lähellä matkakumppaniasi, sinun on
aina otettava yhteyttä meihin tai lentoyhtiöön hyvissä ajoin ennen lähtöä.
Lääkkeet ja lääketieteelliset laitteet koneessa
Kaikentyyppisten lääkkeiden tulee olla
alkuperäispakkauksissa ja jos lääke on määrätty, tulee koko matkan ajan ottaa
mukaan englanninkielinen lääkärintodistus, joka osoittaa, että sinulla on
oikeus lääkkeeseen. Tärkeät lääkkeet tulee laittaa käsimatkatavaroihin. Jos
sinulla on diabetes ja sinun on otettava lennolle insuliinipumppu,
insuliinikynä ja verensokerimittari, sinulla tulee olla myös englanninkielinen
lääkärintodistus.
Mikäli joudut tuomaan lääkinnällisiä laitteita mukaasi,
meidän on hyväksyttävä tämä ennen lähtöä, ja siksi on tärkeää, että ilmoitat
meille jo varauksen yhteydessä, mitkä laitteet ovat matkallasi mukana. Kyse voi
olla esimerkiksi hapesta, cpap- laitteesta jne. Normaalit peruutussäännöt ovat
voimassa, jos laitetta et voi ottaa mukaan lennolle ja siitä syystä peruutat
matkasi. Tämän vuoksi suosittelemme varausta puhelinkeskuksemme kautta.
Lentojen myöhästymiset
Valitettavasti lentojen myöhästymiset voivat johtua useista
syistä, kuten huonosta säästä, ruuhkasta ilmassa tai teknisistä virheistä jne.
Neckermann Nordic ja lentoyhtiömme tekevät kaikkensa välttääkseen myöhästymisiä, mutta
et voi kuitenkaan odottaa saavasi korvausta menetetyistä jatkoyhteyksistä,
taksimatkoista tai yöpymisestä hotelleissa tai puhelinkuluista. Viivästysten
sattuessa sinun on otettava huomioon lentoyhtiön tai sen edustajan antamat
tiedot.
Todistus lennon viivästymisen varalta
Lentoyhtiö on aina se, joka antaa viivästystodistuksen. Jos
et odotetusti saa pyytämääsi apua, voit aina ottaa meihin yhteyttä.
Vaurioituneet/kadonneet matkatavarat
Jos matkatavarat katoavat odottamatta tai rikkoutuvat, sinun
on tehtävä P.I.R. ilmoitus (Property Irregularity Report). Ilmoitus tulee tehdä
suoraan lentoasemalla matkatavaroiden noudon yhteydessä, jotta lentoyhtiö voi
käsitellä mahdolliset korvausvaatimukset. Jos vahinkoa ei havaita
lentoasemalla, jotkut lentoyhtiöt hyväksyvät ilmoituksen 7 päivän kuluessa
vahingon tapahtumisesta, mutta yleensä sinun on mentävä lentokentälle
uudelleen. Huomaa, että jos et ole tehnyt PIR-ilmoitusta, et voi myöskään
vaatia korvausta lentoyhtiöltä, koska se on matkustajan ainoa todiste siitä,
että vahinko on tapahtunut lennon aikana, eikä esimerkiksi auto- tai
bussimatkan aikana. PIR-ilmoitus tehdään yleensä matkatavaroiden noudon
yhteydessä. Neckermann Nordicin henkilökunta ei voi tehdä PIR-raporttia.
Norwegian Airlines
Online
check-in
Norwegianilla
voit tehdä lähtöselvityksen verkossa 48 tuntia ennen lähtöä Norwegianin
verkkosivuilla.
Istumapaikat
koneessa
Paikkojen
ennakkovaraus on mahdollista aikaisintaan 48 tuntia ennen lähtöä lisämaksusta.
Istuimet varataan suoraan lentoyhtiön kautta, eivätkä ne sisälly matkan
hintaan.
Matkatavarat
Seuraavat
säännöt koskevat yli 2-vuotiaita matkustajia.
Käsimatkatavarat
enintään 10 kg 55x40x23cm sisältyvät matkan hintaan. Varauksen yhteydessä on
mahdollista ostaa enintään 23 kg kirjattavia matkatavaroita. (lentokentällä
matkatavaroiden lähtöselvityksessä hinta on korkeampi kuin jos ne on varattu
etukäteen).
Alle
2-vuotiaille vauvoille sisältyy 5 kg ruumaan meneviä matkatavaroita joko
vanhempien matkatavaroihin tai erilliseen pussiin pakattuna.
Alle
11-vuotiaille lapsille voit tuoda rattaat tai matkarattaat maksutta,
lähtöselvityshenkilökunta päättää, saako lastenrattaat viedä lähtöportille asti
vai tuleeko ne jättää lähtöselvityksessä ruumaan menevien matkatavaroiden
kanssa. Suosittelemme että pakkaatte lastenrattaat hyvissä ajoin ennen
lähtöselvitystä.
Erikoismatkatavarat
Pyörätuolit/rollaattorit
kirjataan sisään ilman lisäkustannuksia. On tärkeää, että matkustajana ilmoitat
meille mahdollisimman pian, jos olet tuomassa oman pyörätuolin tai rollaattorin,
jotta voimme ilmoittaa siitä lentoyhtiölle. Kun otat meihin yhteyttä, ilmoita
apuvälineen tyyppi, pituus, leveys, korkeus ja paino.
Golfbägit
lasketaan erikoismatkatavaroiksi, ja ne tulee varata ennen lähtöä. Golfbägin
maksimipaino on 15 kg.
Lääketieteellisistä
laitteista tulee ilmoittaa matkakonsulteillemme matkaasi varattaessa, jotta
voimme ilmoittaa/hakea lentoyhtiöltä lupaa.
Ruokailut
lennolla
Matkan
hintaan ei sisälly ruokailua lennoilla.
Useimmilla
lennoilla voi ostaa naposteltavaa ja juomia. Lennolla tehtävät ostokset
veloitetaan aina lähtömaan valuutassa. Kaikki hinnat ovat nähtävissä lennon
aikana menulta.
Neckermann ei
ole vastuussa myynnistä lennoilla.
Maksut
lennolla
Voit maksaa
euroilla ja luottokorteilla. Huomioithan, että lennonaikana yhteyttä pankkiin
ei voi muodostaa josta syystä lennolla käy vain offline maksukortit.
Suosittelemme tarkastamaan pankistasi etukäteen, että tavallinen maksu- ja
pankkikorttisi toimii myös ilman suoraa yhteyttä pankkiin (Offline ostos)
Taxfree
Taxfree-tuotteita
ei voi tilata ennakkoon. Joillakin lennoilla voi joskus olla verovapaiden
tuotteiden myyntiä. Neckermann ei ole vastuussa myynnistä lennoilla.
Yhteystiedot
Matkatavara-asioissa,
viivästyksissä ja lentoa koskevissa asioissa ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.
Kotisivut
https://www.norwegian.com/fi/
Pegasus Airlines
Online check in
Pegasuksella voit tehdä lähtöselvityksen verkossa 48 tuntia ennen lähtöä Pegasus Airlinesin verkkosivuilla.
Istumapaikkojen
varaaminen etukäteen
Paikkojen ennakkovaraus on mahdollista aikaisintaan 48 tuntia ennen lähtöä. Paikat varataan suoraan lentoyhtiön kautta lisämaksusta.
Matkatavarat
Kaikki yli 2-vuotiaat matkustajat voivat tuoda istuimen alle enintään 3
kg:n käsimatkatavaran, joiden enimmäismitat ovat 40x30x15 cm.
Lentoyhtiön omilla verkkosivuilla on myös mahdollista ostaa lisää 8 kg
käsimatkatavaroita, joiden enimmäismitat ovat 55x40x20 cm.
Matkaa varattaessa on mahdollista ostaa enintään 20 kg kirjattavia
matkatavaroita. Hinta per kirjatut matkatavarat näytetään varausprosessin
aikana (lentokentällä kirjattaessa matkatavaroita hinta on korkeampi kuin jos
ne on varattu etukäteen). Yli 2-vuotiailla lapsilla voi olla sekä rattaat että
turvaistuin, mutta ne tulee sisältyvät matkatavaroiden sallittuun painoon. Alle
2-vuotiaille lapsille rattaat/turvaistuin/10kg matkatavarat sisältyvät lipun
hintaan.
** Autonistuimet ja rattaat tulee kirjata sisälle ruumaan.
Lisäkilot ja erikoismatkatavarat
Lisäkilot maksetaan suoraan matkatavaroiden lähtöselvityksessä. Golfbägit lasketaan erikoismatkatavaraksi ja ne tulee tilata ennen lähtöä. Golfbägi saa painaa max.15 kg.
Alle 2-vuotiaille lapsille tarkoitetut rattaat sekä rollaattorit ja pyörätuolit (ei sähkökäyttöiset) on kirjattava sisään, mutta niitä ei lasketa matkatavaraksi, joten ne kirjataan sisään ilmaiseksi. Mikäli mukananne on sähköpyörätuoli teidän tulee ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse hyvissä ajoin ennen matkaa.
Lääkinnällisistä laitteista tulee ilmoittaa matkakonsulteillemme matkaa varattaessa, jotta meillä on mahdollisuus ilmoittaa/hakea lupa lentoyhtiöltä.
Ruokailut
lennolla
Matkan hintaan ei sisälly aterioita lennolla, sen voi tilata suoraan
Pegasuksen kautta ennen lähtöä heidän verkkosivuillaan.
Lennon aikana voi ostaa myös juomia ja erilaisia välipaloja. Maksu suoritetaan käteisellä (euroilla) tai luottokortilla.
Neckermann ei ole vastuussa myynnistä lennolla.
Maksutavat
Voit maksaa euroilla ja luottokorteilla. Huomioithan, että lennonaikana yhteyttä pankkiin ei voi muodostaa josta syystä lennolla käy vain offline maksukortit. Suosittelemme tarkastamaan pankistasi etukäteen, että tavallinen maksu- ja pankkikorttisi toimii myös ilman suoraa yhteyttä pankkiin (Offline ostos).
Taxfree
Tax-free-tuotteita ei voi tilata ennakkoon. Joillakin lennoilla voi joskus olla verovapaiden tuotteiden myyntiä. Neckermann ei ole vastuussa myynnistä lennoilla.
Yhteystiedot
Jos sinulla on matkatavaroita, viivästyksiä ja yleisesti lentoa koskevia kysymyksiä, ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.
Kotisivut